سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ما را حقى است اگر دادند بستانیم و گرنه ترک شتران سوار شویم و برانیم هر چند شبروى به درازا کشد . [ و این از سخنان لطیف و فصیح است و معنى آن این است که اگر حق ما را ندادند ما خوار خواهیم بود چنانکه ردیف شتر سوار بر سرین شتر نشیند ، چون بنده و اسیر و مانند آن . ] [نهج البلاغه]
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
 RSS 
 Atom 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 43763
بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
........... درباره خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد
اگر تنها ترین تنهایان شدم باز هم خداهست و او جانشین همه نداشتنیهای من است اگر چه طوفان حادثه میورزدو سرنوشت تازیانه اش را بر پیکرم مینوازد و امید در باطلاق نیستی غرق میشود و سنگ سنگین سرنوشت بال ارزوهایم را میشکند ولی من همچنان امیدوارم و چشم به آینده میدوزم تا خداوند درهای موفقیت را به رویم بگشاید....... ایمیلRtshkr164@gmail.com

........... لوگوی خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
............. بایگانی.............
آموزشی
مذهبی
مهارتهای زندگی
روانشناسی

........... دوستان من ...........
نگاهی به تعلیم وتربیت
افت تحصیلی
بررسی علل و عوامل افت تحصیلی دانش ...
عوامل افت تحصیلی دانش آموزان است
روش های پیشگیری از افت تحصیلی
افت تحصیلی و کاهش شدید انگیزه ها به ...
افت تحصیلی درس ریاضی
بررسی پدیده اختلالات رفتاری در دانش ...
گروه های آموزشی استان اصفهان
تکلیف شب
مدرسه عالی شهید مطهری
دفتر مقام معظم دهبری
راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی

............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • سنجش مستمر در کلاس درس - بخش دوم

  • نویسنده : رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد:: 87/6/31:: 5:34 عصر

    مراحل سنجش مستمر

    1 – خلق ملاک های موفقیت

    برای درک عملکرد دانش آموزان ، به ملاک هایی نیاز داریم که :

    ·        روشن و واضح باشد .

    ·        با هدف های اصلی آموزش مرتبط باشند ؛

    ·        هر دانش اموزی در کلاس درس از آن ها آگاه باشد و درکشان کند .

              2 – آماده کردن باز خورد های مفید

               برای آن که باز خورد ها مفید باشند ، رعایت نکات زیر ضروری است :

    ?    ارائه ی باز خورد به طور مکرر در ارتباط با در ک عملکرد دانش آموزان طی فرایند یادگیری – یاددهی . بعضی از بازخورد ها را می توانیم از قبل تهیه و طراحی کنیم .

    ?    ارائه ی بازخورد به صورتی که به دانش آموزان اطلاع دهد ، نه تنها تکالیف خود را به خوبی انجام داده اند یا خیر ،  بلکه برای انجام بهتر و پیشرفت در کارشان چگونه باید عمل کنند .

    ?    ارائه ی بازخورد هایی که به توالی و ادامه ی فعالیت های یاد گیری شکل دهند .

    ?    ارائه ی بازخورد از سوی افراد گوناگون ( معلم و هم کلاسی ها ) به جنبه ها و ابعاد گوناگون تکالیف انجام شده با تکالیفی که دانش آموز در حال انجام آن هاست .

    چگونه میتوان سنجش مستمر را طراحی کرد ؟

    برای طراحی فرایند سنجش مستمر ، بر اساس هدف های اصلی آموزش ، ملاک های موفقیت دانش آموزان را در انجام تکالیف تععین کنید . برای مثال ، اگر می خواهید دانش آموزان درباره ی درکشان از مفهومی خاص مقاله ای بنویسند ، اولین قدم در سنجش مستمر این است که بررسی کنیم ، آیا دانش آموزان مفهوم مورد نظر را به خوبی درک کرده اند یا نه ؟ برای آگاهی از این امر ، فرصت هایی را در فرایند آموزش برای سنجش پیشرفت درک دانش آموزان ایجاد می کنیم تا دانش آموزان درباره ی عملکردشان ، بازخورد های لازم را دریافت کنند .

    چگونه می توان فرایند آموزش را بر اساس سنجش مستمر پیش برد ؟

    همان طور که گفته شد سنجش مستمر ، فرایندی است که طی آن ، دانش آموزان درباره ی نحوه ی عملکردشان و به منظور بهبود آن بر اساس ملاک های از قبل تعیین شده در ارتباط با هدف های آموزشی ، بازخورد دریافت می کنند . بازخورد ها علاوه بر این که نحوه ی اصلاح و بهبود عملکرد را به دانش آموزان نشان می دهند ، آنان را از هدف های اصلی آموزش نیز آگاه می کنند . اگر شما ملاک هایی را برای سنجش عملکرد دانش آموزان فراهم کرده اید ، به آنان نیز اجازه دهید ، ملاک هایی را به مجموعه ملاک های شما اضافه کنند . در ضمن ، ملاک های سنجش موفقیت را در اختیار دانش آموزان بگذارید تا آنان از ارتباط ملاک ها با هدف های آموزش ، آگاه شوند .

    برای ارائه ی بازخورد به دانش آموز از سوی هم کلاسی هایش ، الگویی را فراهم کنید تا آنان بتوانند بر اساس آن و برای بهبود عملکرد دانش آموز ، به او بازخورد مؤثر بدهند . در این ارتباط ، تهیه ی کار نما و دفتر چه ی یاد گیری مفید است . بنابراین ، نه تنها از سنجش باید برای قضاوت در باره ی نحوه ی عملکرد دانش آموزان استفاده شود ، بلکه از آن می توان ، برای اصلاح و شکل دادن به برنامه ی درسی و آموزش نیز بهره گرفت .

    برای اعتبار بخشی سنجش مستمر ، چه باید کرد ؟

    در اعتبا ر بخشی به سنجش مستمر فعالیت ها و عملکرد دانش آموزان ، پاسخ به پرسش های زیر بسیار مؤثر است :

    §        آیا ملاک های موفقیت عملکرد ، به طور روشن و واضح تعریف شده اند ؟

    §        آیا ملک های موفقیت ، با هدف های آموزش ارتباط دارند ؟

    §        آیا فرصت های آموزشی لازم برای ارائه ی بازخورد به عملکرد دانش آموزان را فراهم کرده اید ؟

    §        آیا بازخورد های لازم برای اصلاح عملکرد دانش آموزان را تهیه کرده اید ؟

    §        آیا در طرح سنجش ، فرصت های لازم برای ارائه ی بازخورد به وسیله ی خود ، هم کلاسی ها ، و دانش آموز را پیش بینی کرده اید ؟

    §        آیا چرخه ی سنجش مستمر ی که تهیه کرده اید ، به دانش آموزان کمک می کند تا هدف های آموزش و چگونگی عملکردشان را درک کنند ؟

      نمونه ای از سنجش مستمر در کلاس درس

    هدف : ایجاد توانایی در دانش آموزان برای نوشتن مقاله ای متقاعد کننده .

    عملکرد : دانش آموزان مقاله ای بنویسند . به این منظور ، خودشان موضوعی چا لش برانگیز را انتخاب کنند و نظرات شخصی خود را به گونه مستد ل  درباره ی موضوع ارائه دهند .

    ملا ک های سنجش موفقیت :

    معلم و دانش آموزان با همکاری هم ، ملاک های عملکرد مورد قبول در زمینه ی موضوع فوق را تهیه کنند . به این منظور ، معلم دو مورد از مقاله های خوب و بد را که قبلأ تهیه کرده است ، در اختیار دانش آموزان قرار می دهد و از آنان می خواهد از طریق مقایسه ، ویژگی های مقاله ی خوب را استخراج کنند .

    ملاک ها می توانند شامل این موارد باشند :

    1 – بیان یک عقیده به طور روشن و واضح ؛

    2 – ارائه ی مصداق هایی برای حمایت از نظر ارائه شده ؛

    3 – بیان استدلال و دلیل رد یا قبول نظرات ارائه شده .

    در نهایت معلم فهرستی از ملاک هایی را که دانش آموزان می توانند از آن ها برای نگارش مقاله استفاده کنند ، فراهم می آورد .

    بازخورد برای سنجش مستمر :

    به این منظور ، از فهرست ملاک های تهیه شده استفاده کنید . به این صورت که دانش آموزان با استفاده از آن ملاک ها ، درباره ی مقاله ای که نوشته اند ، قضاوت و نظرشان را ارائه کنند . سپس نظرات خودشان را با سایر هم کلاسی ها یشان  مقایسه کنند و درباره ی این که چگونه می توانند مقاله ی نوشته شده را بهتر و کاملتر کنند ، رهنمود دهند و بر اساس رهنمود های داده شده ، مقاله ی خود را اصلاح و باز نویسی کنند و در اختیا ر معلم قرار دهند . معلم نیز ، مقاله ی آنان را از نظر پیشرفت بر اساس یک مقیاس درجه بندی که بر پایه ی ملاک های موفقیت ( یک مقاله ی خوب ) تهیه شده است ، درجه بندی کند و خلاصه ای از درجه بندی داده شده را به صورت بازخوردی  توصیفی ، در اختیار دانش آموز قرار دهد .

    منبع : تکنولوژی آموزشی اسفند ماه 1386

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

  • سنجش مستمر در کلاس درس - بخش اول

  • نویسنده : رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد:: 87/6/31:: 5:34 عصر

    اشاره

    درباره ی استفاده از سنجش ( فرایند جمع آوری اطلاعات به منظور تصمیم گیری های آموزشی ) برای حمایت از آموزشی که در کلاس درس به دانش آموزان ارائه می کنیم ، شواهد پژوهشی نشان می دهند که « سنجش برای یاد گیری ، بهتر از سنجش یاد گیری های دانش آموزان است .» به کلامی دیگر ، معلمانی که از سنجش برای کسب آگاهی از مشکلات یاد گیری دانش آموزان استفا ده می کنند ، بهتر می توانند از طریق تفسیر اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن ها ، درباره ی فرایند آموزش ، تقویت نکات مثبت و رفع مشکلات موردی یاد گیری ، مانند بدفهمی های دانش آموزان از موضوع درس ، انتظارات آموزشی معلم ، ایجاد تعامل بیشتر بین دانش آموزان ، و ... تصمیم بگیرند .

    سنجش هنگامی به بهبود یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان منجر می شود که آن را به عنوان جزء تفکیک ناپذیر فرایند یادگیری – یاددهی در نظر بگیریم و به طور مستمر و معنی دار از آن استفاده کنیم .

    در این مقاله تلاش شده است ، به پرسش های زیر پاسخ داده شود :

    ?    سنجش مستمر به چه معناست ؟

    ?    ارتباط سنجش مستمر با فعالیت های آموزشی چیست ؟

    ?    سنجش مستمر دارای چه ویژگی های کلیدی است ؟

    ?    چگونه می توان سنجش مستمر را طراحی کرد؟

    ?    چگونه می توان فرایند آموزش را بر اسا س سنجش مستمر ، پیش برد ؟

    ?    برای اعتبار بخشی به سنجش مستمر ، چه باید کرد؟

    سنجش مستمر به چه معناست ؟

    چگونه می توانیم آموخته های دانش آموزان را درست و واقعی مورد سنجش قرار دهیم ؟ این پرسشی است که هر معلم هوشمندی را با چالش روبه رو می کند و او را به تفکر وا می دارد . اما هنگامی می توانیم به این پرسش پاسخ دهیم که قبلأ هدف از آموزش را درک کرده باشیم . فرایند سنجش ، بیش از ارزشیابی صرف است . در واقع سنجش به سندی منطقی می انجامد که چگونگی یادگیری دانش آموز را نشان می دهد .

    سنجشی که درک و فهم ما را نسبت به یادگیری دانش آموزان توسعه و پرورش دهد ، مهم تر از آزمونی است که در پایان هر دوره ی آموزشی و یا هر واحد درسی به عمل می آید . این نوع سنجش (مستمر ) ، نیازمند آگاه کردن دانش آموزان و معلمان از این موضوع است که دانش آموزان چه چیزی را به درستی درک کردهاند و چگونه باید آموزش و یادگیری را ادامه بدهند .

    این نوع سنجش ، تلفیقی از عملکرد و بازخورد است که به طور دقیق ، آن چه را که دانش آموزان برای پیشرفت و توسعه ی درکشان از موضوع یا مفهومی خاص نیاز دارند مهیا می کند . به این نوع سنجش ، « سنجش مستمر » گفته می شود . به کلامی دیگر ، سنجش مستمر به فرایند آماده کردن دانش آموزان از طریق ارائه ی باز خورد های روشن برای درک عملکردشان به گونه ای که به بهبود عملکرد بعدی شان کمک کند ، گفته می شود .

    ارتباط سنجش مستمر با فعالیت های آموزشی چیست ؟

    ایده ی سنجش مستمر در آموزش و پرورش ، جدید نیست . تقریبأ بیشتر روش های جاری سنجش ، در سنجش مستمر سهمی دارند . سنجش مستمر شامل همه ی ابزار ها و روش هایی است که معلم و دانش آموزان را از چگونگی پیشرفتشان در فرایند یادگیری – یاددهی آگاه می کند . ویژگی های کلیدی سنجش مستمر عبارت اند از :

    o       ارتباط سنجش های به عمل آمده با هدف های اصلی درس ها : مطمئن شوید که سنجش های شما روی مفاهیم اصلی واحد درسی متمرکز شده اند .

    o       تععین ملاک های موفقیت دانش آموزان در انجام تکالیف و وظایف یادگیری : اطمینان حاصل کنید که همه ی دانش آموزان کلاس درس از این ملاک ها به خوبی آگاهی دارند .

    o       استفاده از سنجش به عنوان ابزاری برای آموزش : دانش آموزان باید یاد بگیرند که چگونه از طریق مطالعه ی نتایج سنجش ها ، مشکلات آموزشی خود را رفع کنند .

    o       ارا ئه ی بازخورد به دانش آموزان برای اصلاح و بهبود عملکردشان و هدایت آنان برای موفق شدن در انجام تکالیف و و ظایفی که به عهده گرفته اند .

    به منظور سنجش مستمر ، می توانید علاوه بر آزمون های پایان درس ، از بحث های کلاسی ،پرسش و پاسخ ، انجام پروژه توسط دانش آموزان ، خود سنجشی ، سنجش از طریق هم کلاسی ها و ... استفاده کنید .



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

  • خانواده در کلام رهبر فرزانه ی انقلاب

  • نویسنده : رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد:: 87/6/31:: 5:33 عصر

    زن ، عضو اصلی خانواده

    در این دو ، سه دهه ی قبل از انقلاب ، به خاطر ورود فرهنگ های اروپایی ، بنیان خانواده متزلزل شده بود ؛ یعنی حقیقتأ خانواده ، آن اصالت و ارزش و عظمتی را که در اسلام و فرهنگ سنتی ما دارد ، دیگر نداشت . وقتی خانواده هست ، همسر و مادر عضو اصلی است . زن در این مجموعه ، جای بسیار اساسی و رفیعی دارد . به همین خاطر ، وقتی اصل خانواده – یعنی زن – زیر سؤال و متزلزل است ، در آن جا هیچ چیزی در جای خودش قرار ندارد . این ها بحث هایی است که واقعأ باید روی آن ها خیلی تأ مل و تدقیق بشود  .

    مادر ، محور اصلی خانواده

    مسئله ی مادری ، مسئله ی  همسری ، مسئله ی خانه و خانواده ، مسائل اساسی و حیاتی است . در همه ی طرهایی که ما داریم ، بایستی « خانئاده مبنا باشد .

    کانون خانواده ، جایی است که عواطف و احساسات باید در آن جا رشد و بالندگی پیدا کند ؛ بچه ها محبت و نوازش ببینند ؛د شوهر که مرد است و طبیعت مرد ، طبیعت خام تری نسبت به زن است و در میدان خاصی شکننده تر است و مرهم زخم او ، فقط و فقط نوازش همسر است – حتی نه نوازش مادر – باید نوازش ببیند . برای یک مرد بزرگ ، این همسر کاری را می کند که مادر برای یک بچه ی کوچک آن کار را نمی کند ؛ و زنان دقیق و ظریف ، به این نکته آشنا هستند . اگر این احساسات و عواطف محتاج وجود یک محور اصلی در خانه – که آن ، خانم و کدبانوی خانه است – نباشد ، خانواده یک شکل بدون معنا خواهد بود .

    خانواده ،  عامل تربیت

    اسلام برای دوران کودکی و نوجوانی و سپس جوانی ، چند عامل تربیتی تعیین کرده است که یکی از آن ها آموزش های والدین و تأ ثیرات محیط خانواده است که یک بحث مفصلی دارد و برای این که کودک در آغاز دوران تربیت بتواند از یک پایه ی محکم و قائده ی متینی در شخصیت خودش برخوردار بشود ، یک دستور العملی برای پدر و مادر داده شده و برای محیط خانواده هم شرایطی پیش بینی کرده که اگر ما آن ها را فراهم نکنیم ، یک پایه ی اصلی تربیت کودک لنگ خواهد بود .

    خانواده ها در صدد تعلیم و تربیت صحیح کودکان باشند و به بهداشت آن ها بپردازند و با نظمی که در خانواده ها ایجاد می کنند ، کودکان را پر ثمر برای آینده بار آورند . اگر در خانواده ای از دروغ گویی اجتناب شود ، کودکان آن خانه راستگو بار خواهند آمد واین گونه برخورد ها خود تعلیم و تربیت صحیح کودکان را فراهم می آورد .

    خانواده و جامعه باید به عنوان یک واحد تربیت هماهنگ و مؤثر ، نقش خویش را قبل از حضور کودک در دبستان ، در زمینه ی اجتماعی کردن کودک ، پذیرش آداب و رسوم مفید و سازنده و نیز استقرار اخلاق نیکو در وی ایفا کنند و این وظایف همه را تنها به مربیان و معلمان حرفه ای نسپارند ؛ چه شش سال اول زندگی کودک برای تکوین شخصیت وی اعم از رشد استعداد های منطقی و زبانی ، تعادل عاطفی و توانایی برقراری روابط اجتماعی از اهمیت ممتازی برخوردار است .

    بیگانگی دختران تحصیلکرده از خانواده

    اشکال بزرگ کار این است که دختر های بزرگ و تحصیل کرده ی ما از خانواده بیگانه می شوند ، که این جزو همان عیب های فرهنگ تزریق شده ی اروپایی است . دختر دبیرستانی و دانشگاهی گویی که متعلق به خانواده نیست ( قبل از این که ازدواج کند . ) در خانه درست کار نمی کند و به پدر و مادرش نمی رسد . عیوبی که بر وضع اجتماعی و فرهنگ زنان تحمیل شده بسیار پیچیده است . از گذشته خراب بوده ، ورود فرهنگ متضاد غربی در زمان رژیم پهلوی هم به کلی آن را به هم ریخته و سر در گمش کرده است و پیدا کردن راه حل خیای مشکل و پیچیده است  ولی ممکن خواهد بود .

    نگرش غلط نسبت به ارتباط زن و مرد ، منشأ مشکلات خانواده

    مسئله ی « خانواده » که امروز یک مشکل اساسی در دنیاست ، از کجا ناشی می شود ؟ از نحوه ی نگرش به مسئله ی زن ، یا از نگرش به ارتباط زن و مرد ناشی می شود . چرا خانواده ، که یک نهاد طبیعی و اساسی بشر است ، الان در دنیا این قدر دچار بحران است ؟ به طوری که اگر کسی در دنیای به اصطلاح متمدن غربی امروز ، یک پیام ، ولو خیلی رقیق ، درباره ی استحکام بنیان خانواده داشته باشد ، از آن استقبال می کنند ؛ هم زنان استقبال می کنند ، هم مردان استقبال می کنند ، هم کودکان استقبال می کنند . اگر شما این یک قلم مسئله خانواده را در دنیا بررسی کنید و این بحرانی را که در مسئله ی « خانواده » وجود دارد ، درست مورد توجه و کاوش قرار بدهید ، می بینید که این امر ناشی از آن است که مسائل مربوط به ارتباطات دو جنس و همزیستی دو جنس و روابط دو جنس حل نشده ، یا به تعبیر دیگر ، نگرش ، نگرشی غلط است . حالا ما که در مجموعه ی افکاری که مردان آن ها را درست کرده اند ، قرار می گیریم ، می گوییم نگرش به مسئله ی زن درست نیست ؛ می توان گفت نگرش به مسئله ی مرد درست نیست – تفاوتی نمی کند – یا نگرش به کیفیت دو جنس ، یعنی هندسه ی قرار گرفتن دو جنس ، نگرشی غلط است .

    نفوذ فرهنگ غربی در خانواده ها

    استعمار و استکبار در دوران سلطنت آن خانواده ی مزدور و دست نشانده ، در اشاعه ی فرهنگ غربی در جامعه زیاد کوشیدند و متأ سفانه موفق هم شدند . امروز ، اگر تمایلات برخی خانواده های ایرانی داخل کشور را به انجام آن اداب و اطوار و لباس و معاشرت می بینید ، نتیجه ی تعلیمات همان معلمین رذل و خائن غربی است که در طول ده ها سال در این کشور نفوذ و رشد یافته است .

    با این که انقلاب آمد و تحول عظیمی در فرهنگ و ذهنیت مرد م به وجود آورد ، با این حال ، بسیاری از افرادی که هنوز دلشان در هوای کیفیت زندگی غربی است ، متأ سفانه از مفاسد زندگی غربی که لجن آلود و فاسد است و در آن ، هیچ یک از بنیان های اصیل بشری – همچون خانواده و شخصیت انسانی زن و مرد – سالم نمی ماند ، اطلاعی ندارند .

    فرهنگ غربی ، عامل متلاشی شدن خانواده ها

    خانواده ، محل آسایش انسان است . هیچ انسانی ، بدون داشتن یک خانواده ی آسوده و آرام و راحت ، مزه ی زندگی  و طعم واقعی حیات انسانی را نخواهد چشید . این ها ، این بنیان اصیل را متلاشی و منهدم می کنند و از بین می برند . دنبال چه می گردند ؟ این فرهنگ غربی است . به دنبال این آزادی ها و بی بندوباری ها رفتن ، به دنبال فرهنگ برهنگی و نبودن مرز میان زن و مرد رفتن ، فرهنگ غربی است .

    فساد خانواده ، تهدید نسل آینده

    وقتی بنیاد خانواده سست شد ، وقتی که محدودیت های قانونی به کناری رفت ، بی بندوباری جنسی شد ، پدر و مادر به خانه بی علاقه شدند ، نسل از طهارت و پاکی خودش افتاد ، این خطر بزرگ نسل های آینده را تهدید می کند .

    فساد خانواده و رواج بی بندوباری

    اگر مرد و زن در غیر از محیط خانواده ، در محیط اجتماع ، تحصیل ، کار و محیط های غیر قانونی به لذت جنسی خود سرگرم و مشغول شوند ، بزرگ ترین ضایعه ای که به وجود می آید این است که یک پیوند قوی میان زن و مرد و میان خانواده منقطع شده ، از بین می رود .

    در جامعه اگر فساد بود ، خانواده ضعیف می شود و اگر خانواده قوی بود ، فساد در جامعه زمینه ی رشد پیدا نمی کند . این یکی از مهم ترین انگیزه های اسلام است برای این که در سطح جامعه بی بند وباری جنسی و بر آمدن شهوات به صورت آزاد و بی قید و شرط وجود نداشته باشد .

    محیط خانواده وقتی در تهدید قرار گرفت یقینأ فساد جنسی و رواج بی بند و باری جنسی در جامعه را نسبت به خانواده دارد . وقتی محیط خانواده تهدید شد و سست گردید ، نسل های آینده ، نسل های غیر قابل اعتمادی خواهند شد .

    جلو گیری از افزایش طلاق

    با عنایت به اساسی بودن پشتیبانی های سالم کانون خانوادگی در رشد کودک ، باید برای استحکام بیش تر خانواده و جلوگیری از شیوع و افزایش طلاق که به بی پناهی کودکان منجر می شود ، همه گونه هاهنگی در زمینه های اجتماعی و قضایی فراهم آید و خصوصأ دست اندر کاران مسائل تربیتی در مورد شیوه ی پرورش کودکان و اهمیت و اصالت آن از آموزش مستمر به خانواده ها غافل نشوتد .

    منبع : مجاه ی پیوند  دی ماه 1386

     

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

  • بهره گیری از فیلم های آموزشی

  • نویسنده : رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد:: 87/6/31:: 5:32 عصر

    اشاره

    امروزه در موقعیت های آموزشی ، از رسانه های گوناگونی استفاده می شود . تصویر ، چارت ، پوستر ، نوار شنیداری ، کتاب ، چند رسانه ای و ... سبب بهبود شرایط یادگیری می شوند . فیلم های آموزشی هم از جمله رسانه  های آموزشی هستند که امکانات قابل توجهی را برای دست اندر کاران آموزش فراهم می آورند . اثر بخشی این رسانه ، مستلزم آشنایی با قابلیت ها ، روش های کاربرد و اصول طراحی و کاربرد آن است . در این مقاله ، این موضوع مورد بحث قرار گرفته است .

    نظام های آموزشی تلاش می کنند تا با بهره گیری از تکنولوژی آموزشی ، محیط یادگیری مطلوب تری برای یاد گیرندگان فراهم آورند . در این راستا ، بهره گیری از رسانه های آموزشی متنوع ، همواره مورد توجه بوده است . هر یک از رسانه های آموزشی ، امکانات با لقوه ای را در اختیار معلمان قرار می دهد . فیلم های آموزشی با داشتن عناصر مهمی چون تصویر ، صدا و حرکت می توانند ، فرایند آموزش را تسهیل کنند .

    مزایای استفاده از فیلم های آموزشی

    فیلم های آموزشی به عنوان یکی از انواع رسانه های آموزشی ، مزایا و معایب خاصی دارند . از جمله معایب آن ها می توان به هزینه ی بالای تولید ، نیاز به تخصص و توانایی فنی ، وقت گیر بودن فرایند تولید و کاربرد ، دشواری ویرایش مطالب و به روز کردن آن ها و نظایر آن اشاره کرد . با وجود معایب و مشکلاتی که در راه تولید و کاربرد فیلم آموزشی وجود دارد ، هنوز هم متخصصان آموزشی ، آن را رسانه ای مؤثر و مفید قلمداد می کنند . در ادامه ، برخی از مزایای کاربرد فیلم در موقعیت های آموزشی شرح داده می شود :

    1 – یاد گیری گروهی :

    فیلم های آموزشی را می توان برای آموزش افراد به صورت گروهی مورد استفاده قرار داد . با استفاده از فیلم آموزشی ، تجربه های مشترکی در اختیار یادگیرندگان قرار می گیرد .

    2 – تکرار تجربه های یادگیری :

    اگر یک معلم یا استاد بخواهد چندین بار یک موضوع ، مطلب یا مهارت را تکرار کند ، نخست آن که دچار خستگی می شود و دوم آن که با هر بار ارائه ممکن است مطلبی به آموزش بیفزاید یا از آن بکاهد . حال آن که فیلم های آموزشی را می توان بارها مورد استفاده قرار داد .

    3 – صرفه جویی :

    استفاده از فیلم های آموزشی ، همانند بسیاری از رسانه های دیگر ، سبب صرفه جویی در هزینه و زمان می شود . شاید هزینه ی تولید فیلم زیاد به نظر برسد ، اما با تولید فیلم های آموزشی خوب و استفاده از آن در مقیاس وسیع ، هزینه ی سرانه ی آموزشی کاهش می یابد . هم چنین ة چنان چه برای مثال ، انجام آزمایش و دیگر تجربه های وقت گیر یادگیری مورد نظر باشد ، می توان این آزمایش ها را انجام داد و با تهیه ی فیلمی از آن ها ، به همراه حذف صحنه هایی که سبب اتلاف وقت می شود ، فرایند هایی را که نیاز به زمان دارند ، در معرض دید یاد گیرندگان قرار داد . این کار سبب صرفه جویی در زمان می شود . از طرف دیگر نشان دادن یک آزمایش برای چندین بار ، متفاوت از انجام چندین آزمایش است . وقتی تصاویر یک آزمایش انجام شده بارها نمایش داده می شوند ، دوباره از لوازم و مواد شیمیایی استفاده نمی شود . این امر سبب صرفه جویی در هزینه های آموزشی است .

    4 – ایجاد انگیزه :

    فیلم های آموزشی با بهره گیری از ویژگی های منحصر به فردی که فناوری فیلم برایشان فراهم می آورد ، سبب ایجاد انگیزه در یادگیرنده می شوند . ارائه ی صحنه های جذاب و دیدنی ، نمایش تضاد های موجود در جامعه مانند آلودگی محیط زیست ، در مقابل تبلیغات انجام شده برای محافظت از محیط زیست ، نشان دادن صحنه های هیجان انگیز به همراه موسیقی و صدای مناسب و نظایر آن در ابتدای آموزش ، می تواند انگیزش یادگیرندگان را به نفع محیط آموزش مورد استفاده قرار دهد . این مزیت فیلم از آن جا اهمیت دارد که وجود و بقای انگیزه ، سبب فعالیت داوطلبانه و درگیری مستقیم یادگیرنده در جریان یادگیری می شود و امکان دست یابی وی به هدف های آموزشی را افزایش می دهد . دیدن فیلم موجب برانگیخته شدن حس علاقه و انگیزه می شود .

    5 – فراهم آوردن تجربه های یادگیری خاص :

    برخی مواقع معلمان می خواهند مفاهیمی را به دانش آموزان یاد بدهند ، اما نمی توانند تجربیات یادگیری مرتبط با آن مفاهیم را برایشان تدارک ببینند . برای مثال ، معلمی قصد دارد حماسه دفاع مقدس را برای دانش آموزان بیان کند . طبیعی است که شرح وقایع نمی تواند آن چنان که شایسته است ، آنان را در فضای جنگ وارد سازد . در این شرایط ؛فیلم می تواند رسانه ی مناسبی باشد . همراه شدن تصاویر متحرک با صدا در فیلم ، فضایی کما بیش  واقعی از جنگ برای دانش آموزان فراهم می کند . هم چنین از فیلم می توان برای نشان دادن وقایع بسیار کند مانند چگونگی اکسید شدن فلز آهن ، رویدادهای بسیار سریع مانند حرکات ورزش دو میدانی ، پدیده های دور از استرس مانند سلسله کوه های راکی ، مواد و اشیای بسیار کوچک و بزرگ مانند اتم و کهکشان ، پدیده های خطرناک مانند چگونگی خروج مواد مذاب از دهانه ی آتش فشان و نیز برخی مفاهیم انتزاعی مانند مفاهیم فلسفی و ریاضی کمک گرفت .

    6 – نشان دادن حرکت :

    یکی از مزایای فیلم آن است که می تواند حرکت را به نمایش بگذارد و دو حس دیداری و شنیداری را در هم آمیزد و به این ترتیب ، سبب درک و فهم بهتر یادگیری و افزایش میزان یادداری مطالب شود .

    روش های بهره گیری از فیلم در آموزش

    از فیلم می توان به روش های گوناگونی در تدریس و آموزش استفاده کرد . برای مثال ، از فیلم می توان قبل یا بعد از تشریح مفاهیم و بحث درباره ی نظریه ها استفاده کرد . برای تأ کید بیشتر روی بخشی از محتوا نیز می توان قسمت های خاصی از فیلم را چندین بار نمایش داد . در حالی که دانش آموزان را به صورت فردی یا در قالب گروه به فعالیت مشغول اند نیز می توان به نمایش فیلم در کلاس درس پرداخت . در ادامه ، برخی از روش های کاربرد فیلم در آموزش معرفی می شوند :

    الف ) نمایش فیلم قبل از توضیحات معلم

    نشان دادن فیلم قبل از بحث درباره ی موضوع آموزشی ، به دانش آموزان کمک می کند تا مفاهیم کلیدی و اصلی فیلم را به خاطر بسپارند و آن ها رغا با اندیشه های خود به هنگام بحث ، مقایسه کنند . برای مثال ، هنگامی که معلم تصمیم دارد درباره ی روش علمی تدریس کند ، می تواند ابتدا فیلمی را برای دانش آموزان به نمایش بگذارد که درآ ن از روش علمی برای حل مسئله ای استفاده شده است . پس از نمایش فیلم ، معلم توضیحات لازم را به دانش آموزان خواهد داد . از آن جا که ممکن است در فیلم های آموزشی ، مفاهیم انتزاعی ارائه شوند ، بحث و گفت و گو پس از نمایش فیلم سبب می شود که مفاهیم در ذهن یادگیرندگان بهتر شکل گیرد و تعابیر نادرست احتمالی کاهش یابد .

    ب ) نمایش فیلم بعد از توضیحات معلم

    نمایش فیلم بعد از توضیح مطالب توسط معلم و شرح محتوای درسی می تواند ، همانند یک مورد یا مثال مناسب برای مطالب درسیب به کار رود . این کار به دانش آموزان کمک می کند که بهتر بتوانند به تجزیه و تحلیل فیلم بپردازند و آموخته های خود را به کار ببرند . در مثال مذکور ، می توان پیش از نمایش فیلمی که روش علمی را به تصویر می کشد ، روش علمی را برای دانش آموزان توضیح داد و آن گاه به نمایش فیلم پرداخت . در این صورت ، دانش آموزان مباحث طرح شده توسط معلم را در فیلم جست و جو می کنند و این امر سبب تحکیم یادگیری آنان می شود .

    پ ) تکرار تمام فیلم یا بخش هایی از آن

    معلم یا مربی می تواند در صورت لزوم تمام یا بخش هایی از فیلم آموزشی را به دفعات برای یادگیرندگان نمایش د هد . بر اساس نتا یج پژوهش ها ، هنگامی که قرار است دانش آموزان مطالب پیچیده ای را یاد بگیرند ، نما یش مجدد فیلم اثر بخش است . برای انجام این کار بهتر است معلم قبل از بحث درباره ی موضوعات آموزشی ، فیلم آموزشی را نمایش دهد . سپس دانش آموزان را هدایت کند تا درباره ی موضوع به بحث و گفت و گو بپردازند . در ادامه لازم است ، معلم برای این که دانش آموزان نظرات خود را بررسی کنند . قسمت هایی از فیلم را دوباره پخش کند و از آن ها بخواهد آن چه را می بینند ، بر اساس نظریه ها و مفاهیم مورد بحث ، تجزیه و تحلیل کنند . چنان چه لازم باشد ، معلم می تواند بحث و گفت و گوی دیگری راه بیندازد تا درباره ی مفاهیمی که در فیلم مشاهده کرده اند ، دوباره بحث کنند .

    ت ) مقایسه

    با استفاده از فیلم می توان موقعیت هایی برای یادگیرندگان فراهم آورد تا درباره ی پدیده های گوناگون به انجام مقایسه بپردازند . به طور مثال ، فیلم هایی که درباره ی کشورها ساخته شده اند ، می توانند ابزار خوبی برای مقایسه ی فرهنگ کشورها باشند . در این مورد ، نشان دادن رفتار زیست محیطی و یا نحوه ی عبور و مرور ساکنان یک محله یا یک شهر دیگر ، امکان مقایسه ی رفتارهای اجتماعی مردم محله ها یا شهر های گوناگون را فراهم می آورد . در این صورت ، استفاده از فیلم می تواند روش مناسبی برای شکل د هی نگرش صحیح نسبت به زندگی اجتماعی باشد .

    ذکر مثال دیگری در این زمینه مفید خواهد بود . فرض کنید تصمیم دارید مبحث آلودگی آب را به دانش آموزان آموزش دهید . در این صورت ، نمایش دو محیط کاملأ متفاوت که در آن محیط نخست عاری از آلودگی و محیط دیگر مبتلا به آلودگی است ، امکان مقایسه را برای دانش آموزان فراهم می آورد .

    جمع بندی و نتیجه گیری

    استفاده از فیلم در موقعیت های آموزشی ، مزایا و معایبی را به همراه دارد .از جمله مزایای آن می توان به یادگیری گروهی ، تکرار تجربه های یادگیری ، صرفه جویی ، ایجاد انگیزه ، فراهم آوردن تجربه های یادگیری خاص ، و نشان دادن حرکت اشاره کرد . به علاوه ، از فیلم می توان به شیوه های گوناگونی در تدریس یا آموزش استفاده کرد . نمایش فیلم قبل از توضیحات معلم ، پس از توضیحات معلم ، تکرار تمام فیلم یا بخش هایی از آن ، و مقایسه ، از جمله ی این روش ها هستند . همچنان متخصصان تعلیم و تربیت ، اصولی را پیشنهاد کرده اند که توجه به آن ها هنگام طراحی و کاربرد فیلم های آموزشی ، اثر بخشی آن ها را افزایش می دهد . این اصول عبارتند از : تقویت ، اختصاصی بودن ، تناسب ، اصل تنوع مخاطبان ، تقدم دیداری ، زمینه ی تصویری ، عامل بودن ، میزان طراحی ، متغیر های آموزشی ، و رهبری معلم .

    معلمان می توانند در تدریس خود از فیلم های آموزشی موجود استفاده کنند تا اثر بخش بودن تدریس خود را افزایش دهند . همچنین توصیه می شود در صورت امکان ، با توجه به اصولی که مطرح شد ، تجربه های مفیدی برای دانش آموزان فراهم آورند . با توجه به موضوع آموزشی ، معلمان می توانند قبل از توضیحات یا بعد از توضیحا ت ، خود فیلم و یا در صورت لزوم ، تمام یا بخش هایی از آن را برای دانش آموزان پخش کنند . در صورتی که در محتوای آموزشی مقایسه ی دو موقعیت مطرح است ، توصیه می شود از فیلم برای انجام این مقایسه استفاده شود . نکته ی مهمی که معلمان باید به آن توجه داشته باشند ، آن است که نمایش فیلم های آموزشی با نمایش فیلم های غیر آموزشی تفاوت دارد . برای مثال ، فردی که به سینما می رود ، فیلم را می بیند و ممکن است با توجه به تجربه هایی که تا کنون کسب کرده است ، درکی از آن پیدا کند . در موقعیت های آموزشی ، معلمان می کوشند تا از طریق فیلم ، هدف های آموزشی را تحقق بخشند و از این رو باید خودشان نقش فعالی در نمایش فیلم داشته باشند . هر چه این نقش بهتر صورت گیرد ، اثر بخشی فیلم آموزشی هم فزون تر می شود .

    منبع : تکنولوژی آموزشی رشد  اسفند ماه 1386

     



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

  • الگویی برای موفقیت مدیران

  • نویسنده : رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد:: 87/6/31:: 5:31 عصر

    اشاره

    هم چنان که بهمن ماه ، ماه پیروزی انقلاب اسلامی ، ماه دلاور مردی ها ی زنان و مردان ایرانی ، ماه آغاز حاکمیت مدیریت مبتنی با آموزه های اسلامی در سرزمین ما ایران و ماه خمینی کبیر (ره) است ، خرداد ماه نیز ، یاد آور آغاز نهضت اسلامی در 15 این ماه در سال 1342 است . انقلاب اسلامی ایران و مدیریت اسلامی آن ، بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته نیست . امام خمینی (ره) ، در سال های نضج و شکل گیری نهضت اسلامی ، از 15 خرداد سال 42 تا هنگامه ی پیروزی اقلاب اسلامی و نیز در قریب 11 سالی که اداره  و رهبری جامعه ی اسلامی را در دست داشتند ، شمه هایی از مدیریت خودشان را بروز دادند که در س آموز است .

    سر آغاز

    بدون تردید هر جامعه ای که نردبان ترقی را پیموده ، از مدیریتی شایسته برخوردار بوده است . در کشور ایران ، پیروزی انقلاب اسلامی و دست آوردهای مهم آن مرهون مدیریت توانای حضرت امام خمینی (ره) در روند انقلاب اسلامی است . شخصیت امام (ره) از هر منظری که نگاه شود ، صاحب مرتبت و مقامی والاست . ایشان به عنوان احیا گر بزرگ دین در قرن بیستم ، مصلح اجتماعی در جهان اسلام و مدیری قوی و شایسته ، چهره ی درخشان و بر جسته ای در عالم اسلام و پایگاهی ویژه در جهان یافته است . امام (ره) با بینش وسیع و مدیریت سازنده ی خود ، منادی اسلام زنده و پویا در اندیشه و عمل بود و با مدیریتی قوی ، انقلاب اسلامی را در جهت بالندگی به پیش برد . تبیین اندیشه های مدیریتی و آثار تربیتی این فیلسوف و مربی الهی و عبد صالح خدا برای همه ی مدیران ما ضروری است . لذا هدف کلی این نوشتار آشنایی با نظرات و خط مشی های مدیریتی امام (ره)و ارائه ی راه حل های اصولی برای غنی سازی برنامه های مدیریتی در مدارس است .

    مدیریت حضرت امام (ره)

    بر خلاف مدیریت تیلوریسم ، که در آن انسان وسیله و هدف تولید است ، حضرت امام (ره) توانست مدیریت اسلامی را که در جهان بینی آن هدف ، انسان و کمالات اوست و امور دیگر وسیله اند ، عملأ پیاده کند . امام (ره) برای تأ مین نیاز های معنوی و مادی انسان و در یک کلام ، کمال و تعالی او ؛همه ی امکانات را به کار گرفت ، همانند مدیری ماهر که به شرایط آشناست و می تواند پایه ی کار را بر به کار گرفتن امکانات قرار دهد . حضرت امام (ره) ، با آگاهی از امکانات و نیروهای لازم ، با مهارتی شگفت انگیز آن ها را در جهت هدف به کار گرفت و مؤ فق هم شد .

    وی با مدیریت خود توانست در عمل نشان دهد که مدیریت اسلامی می تواند ، عملأ روابط انسانی را به بهترین وجه برقرار سازد .می توان گفت که رمز موفقیت ایشان در همین نکته نهفته است . امام (ره ) با تکیه بر آموزه های مکتبی ؛در ایجاد هماهنگی بین روابط انسانی و فراهم آوردن زمینه های رشد و خلاقیت استعداد ها و نیز به کار گرفتن درست و مشروع نیرو های انسانی و مادی در جهت پیشرفت جامعه ، بسیار قوی عمل کرد . اینک به ویژگی های مدیریتی ایشان می پردازیم .

    ایمان به راه و اهداف

    یکی از ویژگی های مهم مدیر مؤفق ، ایمان به درستی راه و حقانیت هدف است . اگر مدیری باور داشته باشد که راه و مقصدش حق است ، عاشقانه فعالیت می کند . در چنین شرایطی ، استعداد ها شکوفا می شوند و نتایج کار درخشان خواهد بود و هیچ مانعی نمی تواند مدیر را از کار خود باز دارد . امام (ره) از مدیرانی بود که به راه و هدف خود که جز اسلام و اجرای قوانین آن نبود ، ایمان داشت و رسیدن به آن را وظیفه و پیاده کردن برنامه ی خود را واجب و لازم می دانست . ایشان فرموده بود : « تمام مقصد ما ، مکتب ماست » و این هدفی مقدس بود که وی را برای تحمل مسائل و مشکلات آماده کرده بود .

    ارتباط با مردم

    به نظر تیلور ، پدر مدیریت علمی ، یکی از اصول مدیریت ، همکاری صمیمانه مدیر با کارکنان و ایجاد زمینه ی مشارکت آنان در اداره ی امور است . برای اطمینان از انطباق کار آن ها با اصول و موازین علمی ، بد یهی است که همکاری صمیمانه با کارکنان و شرکت دادن آن ها در امور سازمان در تشویق آن ها نقش بسزایی دارد و موجب شکوفایی استعداد ها ، پیش بردن کارها و ایجاد خلاقیت ها خواهد شد . همه ی این موارد تنها در صورتی میسر است که مدیر به کارکنان خود عشق و ایمان داشته باشد و به آن ها در انجام کارها اطمینان کند . ارتباط و علاقه ی امام (ره) با مردم به قدری استثنایی بود که می توان گفت علاقه ای عادی نبقود ، بلکه عشق بود . به تعبیر استاد مطهری ، امام (ره) به مردم خود ایمان داشت و این ایمان به صورت رابطه ای صمیمانه و تنگاتنگ بین او و امت تجلی کرده بود . امام (ره) خطاب به مردم فرمود : « می دانید که من نسبت به شما عشق می ورزم . شما بر من منت دارید . »  وی آنقدر برای مردم و رأ ی و فکر آ ن ها ارزش قائل بود که می فرمود ، این ها ولی نعمت ما هستند . تکیه گاه امام (ره) بعد از خدا مردم بودند . می فرمود : « عنایت خدا بود و شما مردم . من کاری نکردم .»

    اخلاص

    اخلاص ، از خود و خودی گذشتن و به خداوند متعال پیوستن است . در هر لحظه و حال ، رنگی جز خدای متعال وجود ندارد . فکر انسان و فعالیت بدنی او همه برای خدای متعال است . طبیعی است که اگر مدیری چنین باشد ، در حوزه ی مدیریت وی نه تنها خلافی انجام نمی گیرد ، بلکه بدون داشتن کوچک ترین پاداش دنیوی ، بی وقفه و با جان و دل به انجام وظیفه ی الهی خود می پردازد و هر گز به شکست و ناکامی فکر نمی کند ؛ زیرا در این راه ، هر قدم را موفقیت و پیروزی می داند . امام (ره) به عنوان یک مدیر به این نکته توجه داشت که اگر کاری برای خدا انجام دهد ، همواره خدا یاور او خواهد بود و موفقیت در انتظار اوست . یکی از رموز موفقیت امام ، اخلاص وی بود . او هدفی جز خدا نداشت .

    شرح صدر

    شرح صدر را می توان گسترده شدن نیروی مال اندیشی روح و روان . جامع ا لا طراف بودن انسان معنا کرد که در پرتو آن ، ظرفیت های بر خورد با حوادث در انسان متجلی می شود و انسان را از خود سری و شتاب زدگی در تصمیم گیری و اضطراب در حوادث و برخورد های خشم آلود و بی مورد باز می دارد .

    این نعمت به هر کسی عطا شده باشد ، می تواند بسیاری از توانایی ها یی را که در اداره ی امور لازم است ، به دست آورد و از بروز مشکلات جلوگیری کند . امام (ره) نمونه ی اعلای شخصیتی با شرح صدر بود . تاریخ زندگی امام (ره) و روابط ایشان با دیگران همه گواه این معناست . یکی از زیباترین و ظریف ترین فرازهای زندگی امام (ره) همان شرح صدر وی بود . از جلوه های بارز این شرح صدر در حضرت امام (ره) ، برخورد گرم ، صمیمانه و عاشقانه ی وی با امت بود . بدون تردید این بخش از مدیریت امام (ره) و شرح صدر وی در برخورد با مسائل و مردم از عوامل بزرگ موفقیت ایشان به شمار می رود .

    استقامت و بردباری

    هر مدیری در دوره ی مدیریت خود ، طبعأ با ملایمات گوناگونی روبه رو می شود که اگر با آ  نها برخورد صحیح نکند ، چه بسا تمام تشکیلات را به هم بریزد . اسا سأ توانایی یک مدیر در برخورد با مشکلات معلوم می شود . در بسیاری از اوقات ، تنها راه حل معضلات بردباری و استقامت است ؛ زیرا سیلی که به جریان افتاده است ، نمی شود بدون نقشه جلو آن ایستاد و آن را مهار کرد . قر آن کریم می فرماید : « اگر صبر پیشه کنید و پرهیز کار شوید که ثبات و تقوا سبب نیرومندی و قوت اراده در کار هاست . حضرت امام (ره) بارها در برابر مشکلات که حیات انقلاب اسلامی را به خطر می انداخت و بسیاری از یاران او را نگران می کرد ، به تنهایی و با استقامت بی نظیر خود ایستادگی کرد و بدون کوچک ترین انحراف از مقصد انقلاب اسلامی ، امت را با سر افرازی از این مشکلات رهانید .

    اطمینان خاطر

    همان طور که برای مدیر صبر و استقامت در برابر نا ملایمات لازم است ، اطمینان خاطر داشتن و آرامش روحی ، در شرایط سخت نیز در موفقیت هر مجموعه بسیار مؤثر است . مدیر با تدبیر در شرایط دشوار ، با آرامش روحی خود موجب رفع نگرانی در اعضای مجموعه ی خود می شود . یکی از بارزترین صفات روحی امام (ره) به عنوان مدیر ، اطمینان خاطر ایشان بود . ایشان در فراز و نشیب ها حتی یک لحظه هم دچار ا ضطراب نشد و در هیچ حادثه ی تلخی ، هر قدر هم که سخت بود ، خود را نباخت . همیشه چهره ی مصمم و جدی ایشان موجب سکون و اطمینان خاطر دیگران می شد .

    نویسنده ای مسیحی بعد از برگشت از ایران چنین نوشت : من با این که خیلی از شخصیت ها و سیاست مداران جهانی را دیده ام ، ولی تا به حال کسی را به اندازه ی رهبر انقلاب اسلامی ایران صمیمی و مطمئن ندیده ام . او در عین حال که رهبر مردمی انقلاب و خستگی ناپذیر است ، گویی دنیایی از آرامش و اطمینان او را همراهی می کند .

    نظم مدیریتی

    شاید کمبود های جوامع ، مشکلات بزرگ آن ها نباشد . آن چه جوامع را همواره رنج می دهد و در حقیقت به مشکل بزرگی برای آن ها تبدیل شده ، ضعف در نظام مدیریت است . با یک نگاه به آیات و آ فاق و انفس و ملاحظه ی نظم شگفت انگیز جهان ، به راحتی پی می بریم که جهان مجموعه ای است منظم که تحت مدیری توانا اداره می شود . از دیدگاه جهان بینی توحیدی ، مجموع عالم یک واحد بیش نیست که تمام اجزای آن با نظم به هم مرتبط شده اند و تحت حاکمیتی مقتدر و حساب و کتاب و نظمی خاص اداره می شود . بدین جهت ، یکی از برهان های مهم خداشناسی نظم است ؛ زیرا نشان از وجود مدیر و ناظمی قدرتمند می دهد . بنابراین ، نظم نشانه ی مدیریتی خوب و قوی است . اگر تشکیلات و مجموعه را یک جسم فرض کنیم ، مدیر روح آن است ؛ چون مدیریت به نیروها جهت ، انگیزه ، قدرت کنترل و هماهنگی می دهد . امام (ره) همهی کارها و زندگی اش نظم داشت و این نظم را چنان مراعات می کرد که انسان در حیرت می ماند . خود ایشان می فرمود : « اگر در زندگی مان ، در رفتار و حرکتمان نظم بدهیم ، فکرمان هم با لطبع نظم می گیرد ، وقتی فکر نظم گرفت و انسان در زندگی نظم داشت ، یقینأ از آن نظم فکری کامل الهی هم برخوردار خواهد شد .» همان قدر که نظم از عوامل مهم موفقیت هر مدیری است ، بی نظمی تأثیر بسیاری در توفیق نداشتن مجموعه خواهد داشت . بسیار طبیعی است که اگر در یک دستگاه ، عضوی نامنظم باشد ، به تدریج تمام اعضای مجموعه مشکل پیدا می کنند و در نهایت کارها روی زمین می ماند . امام (ره) با چنین بغاوری کشور را اداره می کرد . وی به قدری در کارهایش نظم داشت که به گفته ی یکی از یارانش ، می شد از روی کارهای ایشان ساعت را تنظیم کرد .

    دقت در مصرف بیت ا لما ل

    بدیهی است که هر مجموعه ای برای استمرار حیات خود ، از بود جه ی مالی خاصی برخوردار است که بیشتر زیر نظر مدیر اداره و با صلاحدید وی هزینه می شود . بخش مالی سازمان می تواند در ترقی و سعادت آن نقش بسیاری داشته باشد . پس اگر مدیر در مصرف آن دقت داشته باشد و سنجیده قدم بردارد ، می تواند ضمن جلوگیری از حیف و میل بیت ا لمال ، مجموعه ی تحت نظر خود را هر چه بیشتر به سوی سعادت و ترقی و رسیدن به اهداف لازم به حرکت در آورد . حضرت امام (ره) از جمله بخش هایی که بسیار دقت داشت و سعی می کرد کمترین انحرافی در آن به وجود نیاید ، مصرف مشروع بیت المال بود . دقت در مصرف و صرفه جویی امام به حدی بود که شما در منزل ایشان یک چراغ اضافی هم پیدا نمی کردید که روشن باشد . حتی هنگام وضو گرفتن یک قطره آب اضافه مصرف نمی کرد .

    سادگی و پرهیز از رفاه طلبی

    نه تنها دقت مدیر در مصرف و هزینه موجب موفقیت وی و مجموعه ی تحت نظارت وی می شود ، بلکه ساده زیستی او نیز از عوامل مهم  موفقیت در مدیریت و ایجاد اطمینان در اعضای تحت مدیریت است . اگر بگوییم که یکی از عوامل مهم در توفیق امام (ره) زندگی بسیا ر ساده ی وی بود ، خطا نکرده ایم . زندگی شخصی امام (ره) به عنوان مدیر جامعه به قدری ساده و محقرانه بود که بارها مهمانان را ، به خصوص مهانان خارجی را ، تحت تأ ثیر شدید قرار می داد . پسمیانه روی ارزشی اسلامی است ؛ به ویژه در مورد مدیران جامعه که به خاطر الگو بودنشان باید شدیدأ میانه روی و ساده زیستی را در همه ی مظاهر زندگی مراعات کنند .

    مدیریت مبتنی بر شایسته سالاری

    از آن جا که اسلام مکتبی ارزشی است ، مدیران آن نیز باید طبق ارزش انتخاب شوند . امیر المؤ منین علی (ع) به مالک دستور داد که در انتخاب عمال و کارگزاران ، افرادی را انتخاب کند که تجربه ی کاری و حیا داشته باشند ، از خانواده ای صالح و برخاسته و پیش از همه اسلام آورده باشند . چنین افرادی دارای اخلاق کریم هستند. بنابراین از نظر اسلام ، مدیریت و مسؤلیت از آن شایسته هاست . عقل نیز چنین می گوید . شاید مهم ترین باقیات و صالحات یک مدیر ، جز گزینش افراد شایسته و سپردن مسئولیت ها به آنان نیست . حضرت امام (ره) نیز چون پرورش یافته ی مکتب علی (ع)  بود ، به شایسته سالاری اعتقاد داشت .

    طرد افراد متملق

    افرادی که بدون داشتن شایستگی لازم به موفقیت های گوناگون دست می یابند ، بیشتر از تملق و چاپلوسی استفاده می کنند . چنین افرادی همواره می کوشند ، خود را به هر نحو ممکن به مدیریت نزدیک و از موقعیت وی سوء استفاده کنند . مدیر لایق و هوشیار از نفوذ این آفت به حوزه ی مدیریت خود به موقع جلوگیری می کند مدیریت را سالم می سازد . حضرت امام (ره) با توجه به آثار بد تملق و خطرات نفوذ افراد متملق در پست های کلیدی ، چنین افرادی را از خود دور می کردند و با اعتقاد به شایسته سالاری و این که باید افراد شایسته  از طریق قانون به مسئولیت ها پیدا کنند ، به افراد متملق روی خوش نشان نمی دادند .

    توجه دقیق به مسا ئل  و تیز بینی

    از مسائلی که مدیر در حوزه ی مدیریت خود باید همواره به آن توجه داشته باشد و نقش سازنده آن را فراموش نکند ، دقت در مسا ئل ، تیز بینی و توجه به نکات زیر است .

    -         احترام مدیر به قانون ، ولو در حوزه ی مدیریت خود

    -         توجه به فعالیت های ویژه و خارج از وظیفه ی افراد

    -         مراعات کردن حال اعضای مجموعه در شرایط دشوار ، به خصوص و در گرفتاری ها

    -         رعایت تساوی در میان افراد و عدم تبعیض

    نمونه هایی از دقت مدیر در مسائل هستند که هر کدام در موفقیت او و مجموعه ی زیر نظر او ، نقش مهمی دارند . یکی از علل موفقیت حضرت امام (ره) به عنوان یک مدیر ، داشتن چنین ویژگی هایی بود . ایشان حقأ در مسائل دقیق و تیز بین بود . رعایت حقوق دیگران ، توجه به نکات زیر ، احترام به قانون و مسائلی از این قبیل ، همه از دقیق بودن حضرت امام (ره) حکایت می کند .

    نتیجه گیری

    در مورد مدیریت حضرت امام (ره) می توان گفت که پایه و اساس مدیریت ایشان و نیز ترسیم کننده ی مسیر و تعیین کننده مقصد ، اصول و مبانی اعتقادی وی بود . ایشان مقصدی جز مکتب نداشت . امام (ره) با مدیریت خود در عمل نشان داد که می توان بر مبنای ارزش های الهی ، الگو و طرح ارائه داد و مبتنی بر همان ارزش ها مدیریت کرد . برگ برنده و توان فوق العاده ی رهبری و مدیریت ایشان از همین ناحیه بود . ضامن موفقیت امام در حوزه ی مدیریت ، چیزی جز تزکیه ی نفس و خود سازی مکتبی نبود . مدیریت حضرت امام به عنوان نمونه ی بسیار مؤفق مدیریت می طلبد که الگوی مدیران قرار گیرد . مدیران می توانند با استفاده بیشتر از این الگو به خاطر داشتن نکات مثبت و قوت زیاد ، به مدیریت خود توان ببخشند . علاوه بر این ، الگو قرار دادن مدیریت امام ، به خاطر سادگی ویژه ی آ ن در دراز مدت ، از هزینه های کلان مدیریت های جامعه می کاهد و متقابلأ به بهره وری فزونی می بخشد . بالاتر از همه این که این گونه مدیریت می تواند موجب اتحاد و همدلی میان اعضای سازمان شود .

    منبع : مجله ی رشد مدیریت مدرسه  اردیبهشت 1387

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

       1   2   3   4   5      >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس