سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خود را از اندیشه ای که مایه فزونی حکمت تگردد و عبرتی که مایه حفظت شود، تهی مدار . [امام علی علیه السلام]
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
 RSS 
 Atom 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 43803
بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 24
........... درباره خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد
اگر تنها ترین تنهایان شدم باز هم خداهست و او جانشین همه نداشتنیهای من است اگر چه طوفان حادثه میورزدو سرنوشت تازیانه اش را بر پیکرم مینوازد و امید در باطلاق نیستی غرق میشود و سنگ سنگین سرنوشت بال ارزوهایم را میشکند ولی من همچنان امیدوارم و چشم به آینده میدوزم تا خداوند درهای موفقیت را به رویم بگشاید....... ایمیلRtshkr164@gmail.com

........... لوگوی خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
............. بایگانی.............
آموزشی
مذهبی
مهارتهای زندگی
روانشناسی

........... دوستان من ...........
نگاهی به تعلیم وتربیت
افت تحصیلی
بررسی علل و عوامل افت تحصیلی دانش ...
عوامل افت تحصیلی دانش آموزان است
روش های پیشگیری از افت تحصیلی
افت تحصیلی و کاهش شدید انگیزه ها به ...
افت تحصیلی درس ریاضی
بررسی پدیده اختلالات رفتاری در دانش ...
گروه های آموزشی استان اصفهان
تکلیف شب
مدرسه عالی شهید مطهری
دفتر مقام معظم دهبری
راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی

............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • فنون آموزش اثر بخش و مدیریت

  • نویسنده : رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد:: 87/4/23:: 6:49 عصر

    1 – ورود به کلاس برای اولین بار

    هیچ گاه دوباره این فرصت را نخواهید داشت که بتوانید همانند روز اول ، بر روی دانش آموزان تأ ثیر خوب بگذارید ! در هر کاری که با مردم در ارتباط باشد ، خاطره ی اولین برخورد بسیار تعیین کننده است و در هیچ یک از مشاغل ، تأ ثیر برخورد اول تا بدین حد اهمیت ندارد .

    o       فراموش نکنید که خود را معرفی کنید و در صورت لزوم نام خود را روی تخته سیاه بنویسید .

    معمولأ دانش آموزان دوره ی ابتدائی معلمان خود را به خوبی می شناسند و با او مرتبأ در ارتباطند ؛ در راهنمایی و دبیرستان ، این رابطه تغییر می کند و برای دانش آموزانی که وارد سال تحصیلی جدید و یا مدرسه جدید می شوند ، بسیار استرس آور است که یک باره و در عرض یک هفته با ده – بیست معلم  جدید رو به رو شوند .

    o       به وضوح انتظاراتی که از دانش آموزان خود دارید را اظهار نمایید و کارهای مجاز و غیر مجاز در کلاس را کاملأ مشخص کنید .

    برای طرز رفتار آنها در کلاس قوانینی وضع نموده و همیشه روی آنها پا فشاری کنید . شاید از دانش آموزان دعوت کنید که پیشنهاد های خود را به منظور طرح دستور العمل های تکمیلی ارائه کنند .

    o       اسامی دانش آموزان خود را به سرعت فرا گیرید ؛ زیرا همیشه تعلیماتی که خطاب به یک شخص داده می شود اثر بخش تر است ؛

    هیچ گاه فراموش نکنید که کلاس درستان از تعدادی افراد مستقل از هم تشکیل شده است و هر یک از آنها را جداگانه و به خوبی بشناسید ، نحوه کارتان بسیار کارآمد تر خواهد شد .

    o       به دانش آموزان کمک کنید تا روحیات یکد یگر را بشناسند .

    این امر به شما نیز کمک میکند که آنها را بشناسید ؛ به عنوان مثال ، دانش آموزان را دور هم قرار داده و از آنها بخواهید که خود را معرفی کنند ؛ مثلأ اسم من « سارا » است . دلخواه ترین غذای من پیتزا است و از عنکبوتها متنفرم .

    o       به دانش آموزان خود نشان دهید که با چه برنامه هایی مواجه خواهند شد .

    به دانش آموزان خود تصویری شفاف از آن چه هفته های آتی انجام خواهند داد ، نشان دهید و علت انجام آن ها را نیز بیان کنید . به آنها کمک نمایید تا متوجه شوند روش کاری شما چگونه با برنامه های آموزشی و پرورشی ، رئوس مطالب درسی و غیره هم خوانی خواهد داشت .

    o       اطمینان پیدا کنید که دانش آموزان متوجه شده اند که چگونه ارزیابی خواهند شد .

    چه بخش هایی از کارها از اهمیت بیش تری بر خوردار خواهند بود ؟ چه قسمت هایی ، مرور مواردی هستند که قبلأ تدریس شده اند ؟ به آنها تأ کید کنید که همیشه باید مراقب انجام تکالیف خود بوده و نسبت به پیشرفت خود احساس مسؤ و لیت کنند ، به خصوص زمانی که از آنها ارزیابی های مداوم به عمل  می آید .

    o       از دروس اول به این منظور بهره بگیرید که دریابید دانش آموزان تا چه اندازه روی موضوع آگاهی دارند تا بر این اساس جهت تدریس خود طرح ریزی کنید .

    می توانید این کار را با برگزاری امتحان انجام دهید یا می توانید از آنها بخواهید تا موضوعی که از نظرشان شخصی است را روی کاغذ بیاورند . این کار به شما کمک می کند شناخت بیش تری از آنها پیدا کنید .

    o       برای دانش آموزان توضیح دهید که چه منابعی برای استفاده در دسترس شان است .

    به کدام یک  از آنها خودشان دسترسی دارند و کدام یک را می توانند از طریق معلم ، کتابخانه و مراکز نگه داری این گونه منابع تأ مین کنند . دانش آموزان را تشویق کنید که جهت حفظ و نگه داری منابع موجود در کلاس بکوشند و احساس مسؤولیت کنند ؛

    o       در صورت تخطی از قوانین رفتاری وضع شده به شدت واکنش نشان دهید .

    این امر به خصوص در هفته های اول شروع کار از اهمیت بالایی بر خوردار است . به افراد حاضر در کلاس نشان دهید که شما به هر جریانی که در کلاس رخ می دهد ، توجه داشته و هیچ مطلبی را نادیده نمی گیرید .

    2 – جلب توجه و سر و سامان دادن به کلاس

    اگر همه         ی دانش آموزان ساکت بنشینند ، آماده فراگیری باشند و تمام مدت به درس توجه کنند ، همه چیز عالی خواهد بود ، ولی طبیعت جوانان با این حالت وفق ندارد ! در این جا نکاتی اشاره شده است که با استفاده از آنها میتوان به طبیعت رفتاری دانش آموز غلبه کرد ،اما به خاطر داشته باشید در برخورد با افراد مختلف ، روش های متفاوتی مؤثر است ؛ لذا سعی کنید روش کاری خاص خودتان را بیابید .

    o       سعی کنید اول هیچ کاری انجام ندهید .

    همان جایی که هستید ، بسیار آرام و کاملأ ساکت با یستید . دانش آموزانی که در ردیف های جلوتر هستند ، به شما توجه خواهند کرد و کم کم صدای صحبت در کلاس پخش خواهد شد . قبل از احساس نیاز به تصمیم گیری برای به کار بردن تاکتیکی دیگر ، یک یا دو لحظه تأ مل کنید !

    o       از حس کنجکاوی افراد استفاده کنید .

    گاهی اوقات دانش آموزان کلاس به پچ پچ های دیگران توجه می کنند . طبیعت بشر به گونه ای است که تمایل دارد از هر چیزی سر در بیاورد ، به همین جهت با آنهایی که به شما نزدیک تر هستند ، آهسته پچ پچ کنید ، این کار باعث می شود بقیه ی افراد کلاس به صحبت ها یشان خاتمه داده و به سخنان شما گوش دهند.

    o       یکی از افراد بی توجه را وارد بحث کنید !

    از یکی از دانش آموزانی که به دقت به مطالب گوش می دهند ، سؤالی بپرسید ؛ اما در ادامه ، از دانش آموزی سؤال کنید که می دانید به درس توجه نداشته است . وقتی دانش آموزی در کلاس به مطلب گوش ندهد ، نتیجه اش این است که هم کلاسی ها به این مطلب پی برده و همه ی نگاه ها به او معطوف خواهد شد .

    o       روش هایی را پیش گیرید که دانش آموزان مجبور شوند به مطالب گوش دهند ،

    درس را با مطلبی آغاز کنید که باید به آنها به دقت گوش داد ؛ به عنوان مثال از نوار ویدئو یا نوار ضبط صوت ( کاست ) با صدایی آهسته .

    o       مردم عاشق تعریف و تمجید هستند .

    از آن هایی که به مطالب توجه دارند تمجید کنید ؛ به ویژه کسانی که معمولأ به درس توجهی ندارند ؛ این روش مؤ ثر تر از غرولند کردن به دانش آموزانی است که اصلأ به مطلب دقت نمی کنند .

    o       با ارائه ی یک تکلیف کار را شروع کنید .

    تدریس هر بخش را با ارائه ی تکلیفی به دانش آموزان آغاز کنید . برای تکرار مطالب قدیمی ، از جزوه های چاپ شده استفاده کنید یا آن ها را از قبل روی تخته سیاه بنویسید .

    o       اهداف خاصی را بر گزینید .

    تعدادی از دانش آموزان فعال کلاس را به عنوان راهنمای گروهی از دانش آموزان انتخاب کرده و در آغاز درس ، تکالیف مشخصی را به آنها محول کنید .

    o       بی نظمی موجود در کلاس را توهین به خود تلقی نکنید .

    بی نظمی ابتدائی کلاس را بی حرمتی نسبت به خود ندانید ؛ آن را به عنوان یکی از خصو صیات طبیعی انسان در نظر بگیرید که بدیهی است تا زمانی که موضوع جالب توجهی پیش نیامده ، ادامه خواهد داشت .

    o       هیچ کس نمی خواهد که وارد یک شوخی سر گرم کننده نشود .

    اگر قادری این کار را انجام دهید ( ما معلمان معمولأ در این کار تبحر نداریم ) . برای دانش آموزانی که رفتار خود را کنترل کرده و به درس گوش می دهند ، مطلب جالب توجهی را به آرامی بیان نموده و درس را این گونه آغاز کنید . بقیه ی شاگردان نیز مشتاق خواهند شد که وارد بحث شوند .

    منبه : مجله رشد معلم نیمه ی اول مهر 1386



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

  • روز اول چه کار کنیم ؟

  • نویسنده : رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد:: 87/4/23:: 6:48 عصر

    در روز اول کلاس چه کار باید انجام دهیم ؟

     

    پلسخ متعارف و پیش افتاده این است که به سادگی شروع به صحبت کنیم : « خوب ، امروز اولین روز ماست و این هم اولین صحبت های ماست ؛ میتوانیم شروع کنیم ». راه دیگر این است : « این برنامه و رئوس مطالب شماست ؛ بروید و کتاب هایتان را بخرید ، جلسه ی آینده همدیگر را خواهیم دید » .

    هیچ کدام از این دو مورد چندان جالب به نظر نمی رسد ؛ اما دیگر روش های ممکن کدامند ؟

    چندین سال پیش گروهی از استادان دانشگاه  اوکلاهاما  همدیگر را در اولین روز کلاسشان ملاقات کردند و کارهایی را که هر کدامشان در ان روز انجام می دادند بررسی کردند ؛ اما خیلی زود بحث آنها از « ان چه مشاهده کرده بودند » به « ان چه امکان انجامش بود » ، تغییر کرد . سرانجام آنها 9 روش عملی جالب را شناسایی کردند که در این جا به آنها اشاره می شود ؛ البته معلم نباید احساس کند  که ملزم به اجرای همه ی این موارد است ؛ اما به نظر می رسد اجرای حداقل یک یا چندین مورد از آنها در روز اول ( یا در هفته ی اول ) کمک می کند تا کلاس به روش صحیحی شروع شود .

    1 . درگیر کردن سریع دانش آموزان در کلاس ،

    این کار به صورت های مختلف انجام می گیرد :

    *    از آنها بخواهیم خودشان را معرفی کنند ؛

    *    اجازه دهیم تا درباره ی موضوعی بی سر و صدا فکر کنند و بنویسند ؛

    *    به همه ی کلاس یا گروه کوچکی از آنها اجازه ی بحث و مذاکره بدهیم ؛

    به نظر می رسد که اجازه دادن به دانش آموزان از همان ابتدا برای این که بدانند آنها اعضای فعالی خواهند بود ؛ روش خوبی باشد .

    2 – شناسائی ارزش و اهمیت موضوع درسی

    دانش آموزان با این ذهنیت که « چرا این موضوع درسی مهم است » وارد کلاس نمی شوند . شاید لازم باشد معتم به آنها کمک کند تا اهمیت دوره را درک کنند . هر چه زودتر این اتفاق

    بیافتد ، دانش آموزان زودتر آمادگی پیدا می کنند تا دقت و انرژی شان را صرف یادگیری موضوع درسی کنند .

    3 – تنظیم و ارائه ی توقعات

    شامل مواردی از این قبیل است : آن چه که معلم به عنوان زمان مناسب برای مطالعه و تکالیف کلاس در نظر می گیرد ، اهمیت تحویل به موقع تکالیف ، انتظارات از رفتار کلاسی ، روشی که معلم می خواهد با دانش آموزان ارتباط برقرار کند و این که چه اندازه ارتباط بین دانش آموزان مطلوب است .

    هم چنین ، نخستین روز ، فرصتی ایجاد می کند تا پی به انتظارات دانش آموزان از معلم و کلاس ببریم .

    4 – ایجاد تفاهم

    تقریبأ هر کلاسی ، هم برای معلم و هم برای  دانش آموزانلذت بخش تر خواهد بود ؛ اگر آنها کمی هم دیگر را بفهمند . این تبادل و تفاهم می تواند با معرفی هم دیگر ، ارائه ی اطلاعات قبلی و ... شروع شود .

    5 – آشکار کردن چیزی در مورد خودتان

    گاهی اوقات ، اگر دانش آموزان معلم را مثل یک انسان معمولی ( یعنی فردی جدا از یک موضع قدرت و کارشناس درسی ) تصو ر کنند . ارائه ی خاطرات شخصی و سخت گیری کمتر می تواند به این فرایند کمک کند .

    6 – تصدیق اعتبار خود

    گاهی اوقات این اتفاق خود به خود روی می دهد ؛ اما در برخی مواقع دانش آموزان هم نیاز دارند تا در مورد تجربه ی کاری معلم ، تجربه ی مسافرت یا تحقیقات و انتشارات معام در یک ناحیه با خبر شوند . این شناخت باعث می شود تا دانش آموزان اطمینان یابند که معلم به آن چه درباره اش صحبت می کند ، آگاهی دارد .

    7 – تعیین چگونگی جو حاکم بر کلاس

    هر معلمی یک نوع جو کلاسی را می پسندد : سخت گیرانه ، آرام ، رسمی ، خصوصی ، طنز آمیز ، جدی و غیره . باید سعی کنید جوی را که می پسندید خیلی زود آن را ایجاد کنید و برای ما بقی سال آن را نهادینه کنید .

    8 – تهیه ی اطلاعات اجرائی

    اغلب در طول دوره تحصیلی شکل می یابد با فرض این که شما برنامه درسی ای با این اطلاعات دارید : دانش آموزان به چه مطالب خواندنی نیاز خواهند داشت ، تکالیف منزل به چه صورتی خواهد بود ، محل کار شما کجاست ، رتبه بندی کلاسی به چه شکلی خواهد بود ، سیاست شما در رابطه با حاضرین ، ورقه های تأ خیر داشته ، امتحانات جبرانی و ... چگونه است .

    9 – معرفی موضوع درس

    در صورتی که مروری کلی روی موضوع داشته باشیم ، این معرفی تسهیل خواهد شد :

    v    موضوع چیست ؟

    v    قسمت هایمختلف موضوع کدامند ؟

    v    به چه صورت با بخش های دیگر علمی ارتباط پیدا می کند ؟

    چند نکته

    به خاطر داشته باشید آنچه را که می خواهید کلاس در ما بقی سال آن را انجام دهد ، باید در روز اول آن را انجام دهید ؛ اگر می خواهید آن ها بحث و بررسی کنند ، در روز اول بحث و بررسی کنید ؛ اگر می خواهید آنها همواره در گروه های کوچک کار کنند ، در روز اول کاری را آماده کنید تا آنها در گروه های کوجک انجام دهند .

    §        قبل از این که امشب به خانه بر گردید ، بار کارهایتان را بر زمین بگذارید . آن را با خود به خانه نبرید . می توانید آن را فردا بردارید . اگر می توانید آن چه به عنوان بار مسؤ و لیت بر دوش می کشید ، برای لحظاتی پایین بگذارید و تمدد اعصاب کنید . بعد از این که استراحت کردید ، دوباره آن را بردارید . زندگی کوتاه است . از آن لذت ببرید .

    §        ما میتوانیم از مداد رنگی ها چیزهای زیادی بیاموزیم . بعضی از آنها تیز هستند و بعضی زیبا و بعضی دیگر هم تیره . بعضی از آنها اسم های عجیبی دارند و همه ی آنها در رنگهای متفاوتی هستند ؛ اما همه ی آنها در یک جعبه ی مشترک زندگی می کنند .

    منبع : رشد معلم   نیمه ی اول مهر 1386



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

  • چگونگی تدوین طرح درس

  • نویسنده : رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد:: 87/4/18:: 8:14 عصر

    برای تدوین چنین طرحی ، در وهله ی نخست و قبل از هر چیز لازم ا ست ، مدرس ، پاسخ هر یک از چهار سؤال مطرح شده در اشاره را به وضوح برای یاد گیرنده بیان کند .

    برای مثال ، مخواهیم برای آموزش رایانه ( و یا هر مورد دیگری ) طرح درسی تدوین و بر اساس سؤالات مطرح شده معین کنیم که در رابطه با رایانه یادگیرنده :

    چه چیزی را باید یاد بگیرد ؟

    به چه دلیل دانش اموز باید رایانه را یاد بگیرد ؟

    با چه زمینه ی قبلی برای یادگیری مورد نیاز است ؟

    چگونه باید یاد بگیرد ؟

    در این راستا و برای تدوین طرح درس سؤالات مطرح شده را به شرح زیر پاسخ دهیم :

    سؤال 1 . برای اموزش رایانه ، یادگیرنده ، چه چیزی را باید یاد بگیرد ؟

    جواب : می خواهیم دانش آموز نه تنها مفاهیم و حقایقی را در زمینه رایانه بداند ، بلکه آن مفاهیم و حقایق را بفهمد ، به کار ببرد و با دانستن آ نها ، مسائلی را حل و مشکلاتی را برطرف کند .

    بنابراین هدف های طرح درس را می توان به صورت زیر بیان کرد :

    -         فرا گیرنده وسایل مورد نیاز برای دانستن ، فهمیدن و به کار بردن آن مفاهیم و حقایق را نام ببرد .

    -         نقش هر یک از وسایل ، در موقعیت خاص خود را توضیح دهد .

    -         چگونگی کاربرد وسایل را نشان دهد .

    -         برای بر طرف کردن مشکلات حین کار ، اقدام کند .

    -         عمل مورد نظر را انجام دهد .

    -         در رعایت مسائل اصلی و جانبی دقت کند .

    -         با کار و همکلاسان ، به نحو شایسته ای بر خورد کند .

    همانطور که مشاهده می شود ،افعال به کار گرفته شده در جملات ، همگی از دو ویژگی اساسی برخوردارند :

    الف ) قابل رؤیت هستند .

    ب ) قابلیت اندازه گیری دارند .

    توجه به ویژگیهای اساسی افعال مرتبط با نحوه ی فعالیت های یادگیرنده سبب میشود تا راحت تر بتوان « روش آموزش » و « نحوه ی ارزیابی » آموخته ها را تعیین کرد .

    سؤال 2 . به چه دلیل دانش آموز باید رایانه را یاد بگیرد ؟

    جواب : پاسخ گویی به این سؤال ، در عین مشکل بودن ، بسیار با اهمیت است . زیرا غالباً مشاهده می شود که مدرسان و مسئولان برنامه ریزی های آموزشی ، توجه به این نکته را عمداً یا سهواً به فراموشی می سپارند . این در حالی است که اگر برای دانش آموز مشخص شود ، به چه دلیل و علتی مطلبی را می آموزد و این آموزش چه تأ ثیری در آینده اش دارد و یا چه نقشی د توانمند تر ساختن وی ایفا می کند ، قطعأ با علاقه مندی بیشتری خود را درگیر فرایند آموزش و یاد گیری می سازد .

    سؤال 3 . چه پیشینه و یا زمینه های قبلی برای یاد گیری بعدی لازم است ؟

    جواب : بدیهی و مشخص است که چون هر گونه یاد گیری جدید ‹ به منظور عمیق تر شدن فهم مطلب › به توجه به یاد گیری های قبلی و سطح علمی فراگیران منوط است ، پس ضرورت دارد که هنگام تدوین و اجرای طرح درس ، زمینه ی قبلی آموخته های یاد گیرنده در زمیته ی مورد یادکیری مشخص باشد .

    حال این سؤال مطرح می شود که : چگونه می توان این زمینه و میزان ان را متوجه شد ؟

    در جواب باید گفت : با انتخاب و به کار گیری ابزاری چون امتحان گرفتن ، سؤال کردن در شروع درس ، مرور مشارکتی زمینه های مورد نیاز و از این قبیل موارد ، می توان میزان مشارکتی زمینه های مورد نیاز از این قبیل موارد ، می توان میزان وجود این زمینه ها را بررسی و تعیین کرد .

    برای نمونه ، در ارتباط با شرکت کنندگان در آموزش رایانه می توان سؤالات زیر را مطرح کرد :

    -         آیا با رایانه آشنایی دارید ؟

    -         آیا تا کنون با رایانه کار کرده اید ؟

    -         تا کنون چه آ موزش هایی در این زمینه دیده اید ؟

    با طرح چنین سؤالاتی ، میتوان ذهنیت فراگیر را برای پذیرش مطالب مورد نظر بیش از پیش آماده ساخت . بدین ترتیب ، مدرس بهتر می تواند موضوعات مورد آ موزش را با توجه به آ موخته های قبلی یاد گیرندگان تنظیم و استوار کند

    س ؤال 4 . در این قسمت ، مدرس در پی تعیین روشهای یادگیری و آ موزش خود با توجه به اهداف و انتظارات مشخص شده مبتنی است و این سؤال مطرح می شود که :

    برای کمک به یاد گیری بهتر ، چه روش هایی را به کار بگیریم ؟ ‹ تعیین روش های آموزشی ›

    جواب : می دانیم که یاد گیری در سه حیطه و یا به سه نوع انجام می پذیرد :

    1 – یادگیری های حیطه دانشی ، شامل :

    - بیان کردن ‹ اهمیت رایانه را بیان کند . ›

    - نام بردن ‹ وسایل مورد نیاز برای انجام کار با رایانه را نام ببرد . ›

    - توضیح دادن ‹ نقش هر یک از وسایل مورد استفاده را توضیح دهد ›

    2 – یادگیری های حیطه ی توانشی ، شامل :

    - نشان دادن ‹ نحوه ی استفاده از وسایل مورد نیاز را نشان دهد. ›

    - انجا م دادن ‹ یک فعالیت مشخص رایانه ای بر اساس استاندارد های مربوطه به انجام رساند . ›

    - اقدام کردن ‹ در صورت بروز مشکل در حین کار با رایانه ، با دقت و حوصله به رفع و رجوع آن اقدام کند . ›

    3 – یادگیری های حیطه ی عاطفی – نگرشی ، شامل :

    - صمیمانه برخورد کردن ‹ با صمیمیت و همدلی با هم کلاسان روبه رو شود .›

    - دقت کردن ‹ هنگام کار با رایانه دقت لازم را ملحوظ کند. ›

    - احساس مسئولیت کردن ‹ در مراقبت از عمل به انجام رسانده ، احساس مسئولیت کند. ›

    توجه به انواع یادگیری ها مشخص می کند که هر حیطه و نوع یادگیری ، روش آموزشی ویژه خود را دارد و فراتر این که در درون هر حیطه ، سطوح متفاوتی وجود دارند که هر کدام از آنها نیز شیوه خاص خود را می طلبند . برای مثال ، اگر در یادگیری های دانشی از یاد گیرندگان بخواهیم وسایل مورد نیاز برای کار با رایانه را نام ببرد و یا فهرست کند ، در این صورت طبیعی است که روش تدریس با زمانی که انتظار حل مسئله ای را از او داریم ، تفاوت می یابد . زیرا در نام بردن و یا فهرست کردن ، صرفأ سخن رانی ‹ بیان کردن › و یا مطالعه ی جزوه ی آموزشی ، روشی مطلوب است ، در حالی که در ارتباط با حل مسئله و یا مشکل ، لازم است که آموزش از طریق یک مسئله و حل آن توسط یادگیرنده و به کمک مدرس انجام پذیرد .

    لازم به یاد آوری است ، روش ارائه ی مشکل به یادگیرنده و تلاش او در راستای مرتفع کردن آن ‹ با همکاری مدرس › بسیار جالب و با اهمیت است ، زیرا در این روش ، یادگیرنده به عنوان یک نیروی فعال و قابل احترام ، مطالب مورد نظر را انتخاب و مطالعه و فرایند یاد گیری را را به صورت مشارکتی و گروهی طی می کند . در همین راستا ، رفتار و مهارت هایی چون : کار گروهی ، ارائه ی نقطه نظرات خود ، تحمل نظرات دیگران ، آزادی انتخاب مطلب ، کسب توانمندی در خود یادگیری ، تمایل به تداوم آموزش و غیره را فرا می گیرد .

    خلاصه این که چون تنظیم طرح درس به عنوان جزئی از برنامه آموزش ، یکی از وظایف یاد دهندگان برای یاد گیری بهتر توسط  فرا گیرندگان است ،  بنابراین در فرایند پیچیده  و جذاب یادگیری و آموزش که از تعامل سه عنصر اساسی ، یعنی پیام دهنده ‹ مدرس › ، پیام گیرنده ‹ دانش آموز › و پیام ‹ محتوای آموزش › تشکیل شده ، داشتن طرح درس امری ضروری است .

     

    منبع : مجله رشد تکنولوژی آموزشی  ، دوره ی بیست و سوم ، اردیبهشت ماه 1387



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    <      1   2   3   4   5      

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس