سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اندوه خوردن نیم کهنسال شدن است . [نهج البلاغه]
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
 RSS 
 Atom 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 43767
بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
........... درباره خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد
اگر تنها ترین تنهایان شدم باز هم خداهست و او جانشین همه نداشتنیهای من است اگر چه طوفان حادثه میورزدو سرنوشت تازیانه اش را بر پیکرم مینوازد و امید در باطلاق نیستی غرق میشود و سنگ سنگین سرنوشت بال ارزوهایم را میشکند ولی من همچنان امیدوارم و چشم به آینده میدوزم تا خداوند درهای موفقیت را به رویم بگشاید....... ایمیلRtshkr164@gmail.com

........... لوگوی خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
............. بایگانی.............
آموزشی
مذهبی
مهارتهای زندگی
روانشناسی

........... دوستان من ...........
نگاهی به تعلیم وتربیت
افت تحصیلی
بررسی علل و عوامل افت تحصیلی دانش ...
عوامل افت تحصیلی دانش آموزان است
روش های پیشگیری از افت تحصیلی
افت تحصیلی و کاهش شدید انگیزه ها به ...
افت تحصیلی درس ریاضی
بررسی پدیده اختلالات رفتاری در دانش ...
گروه های آموزشی استان اصفهان
تکلیف شب
مدرسه عالی شهید مطهری
دفتر مقام معظم دهبری
راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی

............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • روشهای صحیح مطالعه ومراحل حین مطالعه

  • نویسنده : رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد:: 87/11/23:: 9:35 عصر
     

    مراحل حین مطالعه

    1ـ مرحله خواندن (Reading) :

    همه‌ی ما وقتی درس می خوانیم منظورمان این است که درس را یاد بگیریم ، حفظ کنیم وبه خاطر بسپاریم برای همین سعی می کنیم ، خط به خط کتاب و جزوه را بخوانیم و حفظ کنیم و در ذهن خود تکرار کنیم در صورتی که به گفته تونی بوزان از محققین بنام روشهای مطالعاتی  هدف از مرحله خواندن ، یادگیری و به خاطر سپردن مطالب نیست ، هدف از مرحله خواندن فقط فهمیدن و انتقال اطلاعات از کتاب به یادداشتهاست یعنی خلاصه نویسی و یادگیری و به خاطر سپردن مطالب باید از روی خلاصه نویسی ها و درزمان های مرور صورت گیرد .

    منبع مجله رشدمعلم خرداد86 

    » تذکر 1 : تنها عضوی که درموقع درس خواندن می تواند حرکت کند چشمها هستند و نهایتاً انگشتان دست به عنوان راهنمایی برای چشم پس سعی کنید موقع درس خواندن با صدای بلند درس نخوانید ، صندلی را تکان ندهید ، با موهای خود بازی نکنید و . . .
    » تذکر 2 : در موقع درس خواندن فقط سعی کنید مطالب را بفهمید و رابطه آنها را درک کنید و در مرحله بعد یعنی خلاصه نویسی کردن مطالب را حفظ کنید .

    2ـ مرحله خلاصه نویسی (Record) :

    قبل از آموزش خلاصه نویسی لازم است موارد زیر را یادآوری کنیم :

    »» 1ـ خلاصه نویسی کار بسیار وقت گیر و عذاب آوری است ولی فقط یک خاصیت دارد و آن هم این است که یادگیری را افزایش و فراموشی را کاهش می دهد .

    »» 2ـ هر دانش آموز برای هر درس خودش 5 منبع مطالعاتی دارد که عبارتند از :

    الف ـ کتاب درسی
    ب ـ جزوه معلم سرکلاس
    ج ـ جزوه معلم کلاس کنکور یا تقویتی یا معلم خصوصی
    د ـ کتاب کمک آموزشی
    هـ ـ مجموعه های تستی موجود در بازار

    که حدود 70% مطالب این منابع با یکدیگر مشترک هستند ولی هر دانش آموزی برای دوره کردن مطالب نیاز دراد که هر منبع را مطالعه کند ولی اگر به کمک خلاصه نویسی این 5  منبع را به یک جزوه تبدیل کند می تواند چندین بار آن را دوره کرده و به طور چشم گیری در وقت صرفه جوئی کند .

    »» 3ـ خلاصه نویسی در دو زمان صورت می گیرد .

    الف) حین مطالعه : یعنی همان موقع که درس می خوانید ، پاراگراف به پارگراف کتاب را خلاصه و یادداشت می‌کنید .

    ب) بعد از مرور سوم ، همان مرحله Refreshness است.


    »» 4ـ خلاصه نویسی بهتر است در کاغذ کلاسور انجام شود که در صورت ایجاد تغییرات بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید و در ضمن نسبت به دفتر فضای بیشتری برای رسم درخت حافظه و طرح های خلاصه‌نویسی دارد .

    اما ویژگیهای خلاصه نویسی

    1 ـ در خلاصه نویسی باید سعی کنید فعلها را خذف کنید . چون یکی از عوامل حواس پرتی در حین مطالعه وجود فعل وکامل بودن متنی است که می خوانیم پس سعی کنید در موقع خلاصه نویسی تا جایی که می‌توانید فعلها را حذف کنید .

    2 ـ تامتن اصلی باشد یعنی 40 صفحه را تبدیل به 10 صفحه کنید .

    3 ـ جامع و مانع باشد . یعنی تمام نکات مهم را در بربگیرد و نکات زاید را هم نداشته باشد .

    4 ـ رنگی باشد و بهتر است که لایه‌های اول با رنگهای گرم ( قرمز و سبز ) باشد و توضیحات آن، با رنگهای سرد ( مشکی و آبی ) باشد ولی اگر چشمهایتان به رنگ قرمز حساسیت دارد می تواند از رنگ دیگری استفاده کنید .

    5 ـ با استفاده از علامتهای اختصاری باشد مثل  ( به جای پروتئین ) a .a ( به جای اسید آمینه ) و . . .

    6 ـ براساس نمودار شعاعی، درخت حافظه و طرح شبکه‌ای مغز باشد .


    وقتی خلاصه نویسی درس تمام شد، مطالب خلاصه شده را یک بار دوره کرده و در ذهن خود مرور کنید و سپس اصل بعدی مطالعه را باید انجام دهید .

    3 ـ مرور Review :

    مهمترین قسمت مطالعه که سبب ثبت اطلاعات در لایه های زیرین ذهن می شود و جلوی فراموشی رامی گیرد مرور کردن است به طوری که پیشینیان معتقد بودند. (الدرس حرف والتکرار الف) یعنی درس یکبار و تکرار هزار بار که خوشبختانه مطالعات دانشمندان علوم روانشناسی و یادگیری از جمله مطالعات آقای لایتنر این هزار بار را به دفعات کمتر تقلیل داده است.
    زمانهای مرور
    1 ـ یک روز بعد :که فراموشی را تایک هفته به تأخیر می اندازد .
    2 ـ یک هفته بعد:  که فراموشی را تا یک ماه به تأخیر می اندازد .
    3 ـ یک ماه بعد:  که فراموشی را تا چهار ماه به تأخیر می اندازد .
    4 ـ چهارماه بعد: که فراموشی را تا یک سال به تأخیر می اندازد .

    4ـ تفکر (Recite) :

    در موقع مرور درباره خلاصه نویسی ها تفکر کرده، آنها را از بر می‌کنیم ، و سازمان آن را بخاطر می‌سپاریم .

    5 ـ تازه کردن (Refreshness) :

    بعد از مرور سوم یعنی زمانی که تقریباً درس را کامل یادگرفته و متوجه مفاهیم اصلی و نکات مهم آن شدید خلاصه نویسی های خود را با کتاب و جزوه مطابقت می دهید اگر نکته‌ای را کم نوشته‌اید اضافه می کنید، اگر مطلبی زائد است حذف می کنید و خلاصه های خود را کامل می‌کنیم .

     

    **************************************

    ««  بهــترین زمـان برای شـــــروع !  »»

    شاید تا به حال چندین بار این سؤال‌ها را از خود پرسیده‌اید : ‹‹ از چه زمانی برای کنکور باید شروع کنم ؟ چگونه ؟ چرا ؟ ! ! ! ››

    و البته ممکن است جوابهای قانع کننده‌ای هم برای آن پیدا کرده باشید . بیایید یکباردیگر به این سؤال پاسخ دهیم :

    همگی می دانیم که ماهی را هر وقت از آب بگیرند تازه است و هیچ وقت برای شروع کردن دیر نیست. اما باید این را هم نادیده نگرفت که عمرجوانی کوتاه است و از طلا با ارزش تر . بنابراین در جوانی وقتی برای از دست دادن ندارید و هر چه بیشتر همت کنید احتمال بردن در مسابقه زندگی بیشتر خواهد بود .

    پس بیاییم سهم خود را از زندگی بیابیم و در ذهن خود به این سؤالات پاسخ دهیم که: کجا هستیم؟ سهم ما از زندگی چیست ؟ چقدر است ؟ ماچقدرمی توانیم درافزایش این سهم مؤثر باشیم ؟

    پاسخ به هریک از این سؤالات ، افق سازنده ای را جلوی دیدگان ما روشن می کند. پس اینجاست که می توانید بفهمید در صورتیکه هدف شما در آینده رسیدن به موفقیت و رفتن به دانشگاه است و البته لازمه این امر هم گذشتن از سد کنکور است باید بدانیم که هدف شما در آینده و کاری که می خواهید انجام دهید کاری بزرگ است و لازمه رسیدن به هر هدف بزرگی تلاش مضاعف است .

    پس تا وقت دارید بجنبید و سؤالهای ذهنتان را پاسخ دهید و هر وقت که جوابش را گرفتید آن زمان است که ادامه راهی که آغاز کرده‌اید هدفمند و البته پر حاصل خواهد بود . سهمتان را از زندگی بیابید و با اطمینان به اینکه شما می توانید تصمیم بگیرید و اراده کنید وامید به اینکه خداوند سهل کننده سختیها است کنکور ، این بزرگِ کوچک را آغاز کنید .

    یک یا علی بگویید و از همین حالا شروع کنید و نگویید فردا هم روز خداست یا اینکه از شنبه شروع می کنیم زیرا نه فردا ، و نه هیچ شنبه‌ای برای شما آغاز نخواهد شد مگر اینکه از همین حالا شروع کنید و همت کنید و بدانید که « یک سال سختی مساوی است با یک عمر آرامش » 

    زیرا حتی اگر بر فرض محال در کنکور هم قبول نشوید حداقل پیش وجدان خود سربلند هستید که کوتاهی از جانب شما نبوده و شما تلاش خود را کرده‌اید . ( البته اگر همه تلاش خود را کرده باشید ) و مسلماَ هر که تلاش کند حتماً بی حاصل نخواهد بود .

    معرفت دُرّ گرانی است به هر کس ندهندش

    پر طاووس قشنگ است به کرکس ندهندش

     



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس