سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پرگویی، حکیم را می لغزاند و بردبار را ملول می کند، پس پرگویی مکن که به ستوه آوری و کوتاهی مکن که خوار گردی . [امام علی علیه السلام]
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
 RSS 
 Atom 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 43762
بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
........... درباره خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد
اگر تنها ترین تنهایان شدم باز هم خداهست و او جانشین همه نداشتنیهای من است اگر چه طوفان حادثه میورزدو سرنوشت تازیانه اش را بر پیکرم مینوازد و امید در باطلاق نیستی غرق میشود و سنگ سنگین سرنوشت بال ارزوهایم را میشکند ولی من همچنان امیدوارم و چشم به آینده میدوزم تا خداوند درهای موفقیت را به رویم بگشاید....... ایمیلRtshkr164@gmail.com

........... لوگوی خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
............. بایگانی.............
آموزشی
مذهبی
مهارتهای زندگی
روانشناسی

........... دوستان من ...........
نگاهی به تعلیم وتربیت
افت تحصیلی
بررسی علل و عوامل افت تحصیلی دانش ...
عوامل افت تحصیلی دانش آموزان است
روش های پیشگیری از افت تحصیلی
افت تحصیلی و کاهش شدید انگیزه ها به ...
افت تحصیلی درس ریاضی
بررسی پدیده اختلالات رفتاری در دانش ...
گروه های آموزشی استان اصفهان
تکلیف شب
مدرسه عالی شهید مطهری
دفتر مقام معظم دهبری
راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی

............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • نقش آزمایش در آموزش

  • نویسنده : رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد:: 87/6/31:: 5:34 عصر

    یکی از مسائل مهمی که در نظام آموزش و پرورش ما نادیده گرفته می شود ، توجه به امر آزمایش و تجربه های عینی و عملی دانش آموزان در مدارس است . انسان از همان اوان کودکی به طور ذاتی تمام تلاش خود را به این امر معطوف می دارد که از پیرامون و اشیای موجود در آن شناخت پیدا کند و یکی از بهترین روش های یاد گیری را تجربه ی عملی می داند و با لمس اشیای پیرامون خویش ، بازی با آن ها ، نقاشی کردن و ... می خواهد به این شناخت برسد . این مسئله نشان می دهد که قبل از آموزش و یاد گیری حروف آزمایش ، بازی و تجربه است که پایه ی اصلی فهمیدن و درک صحیح را می سازد . حال اگر این آزمایش ها و بازی ها با راهنمایی افراد بزرگتر ، با تجربه تر و کاردان ، با کیفیتی در حد بالا یا لا اقل در حد قبل قبول انجام گیرد ، می تواند آگاهی فردی را بالا ببرد و از همان کودکی ، جهت گیری مناسبی برای توسعه ی علمی و افزایش خلاقیت ذهنی و کارایی انسان داشته باشد .

                                                                                

     

     

    آزمایشگاه و وسایل کمک آموزشی ، اعم از ساده و پیچیده ، به عنوان ابزاری برای تسهیل امر تدریس و یاد گیری در نظام آموزشی به کار می رود . این وسایل از این حیث که تئوری و عمل را با هم ترکیب کرده ة باعث ماندگاری یادگیری و تنوع بخشی در کلاس درس می شوند ، حائز اهمیتند . به همین دلیل گفته اند :

    آن چه یک دید کند ادراک آن                                       سا ل ها نتوان نمودن با بیان

    آزمایشگاه مدارس می تواند جایگاهی بسیار تأ ثیر گذار در امر آ موزش داشته باشد ، مشروط بر آن که توجه کافی به آن بشود و امکانات خوبی مثل وسایل ابزار ، مواد ، فضای مناسب و کادر مجرب و آموزش دیده در اختیار داشته باشد . در این صورت ، به طور حتم اثر آزمایشگاه را در امر آموزش به خوبی خواهیم دید .

    به نظر می رسد بهتر آن است که از همان دوره ی ابتدایی به آزمایشگاه بهای لازم داده شود و با تأ مین امکاناتی متناسب با سن دانش آموزان ، بستر و زمینه ی مناسب برای روشن شدن ذهن کودکان ،شکوفایی استعداد های آنان و تقویت جرئت برای دست زدن به خلاقیت و ابتکار فراهم شود .

    متأ سفانه ، آزمایشگاه ، هرگز جایگاه خاص خود را در نظام آموزش و پرورش ما نداشته است . در حال حاضر ، در بیش از نیمی از مدارس دوره ی راهنمایی و متوسطه ی روستایی و شهری اصلأ آزمایشگاه وجود خارجی ندارد یا بسیاری از مدارس اجبارأ به یک اتاق با چند صندلی و کمد و با وسایل اندک بسنده کرد ه اند و یکی از همکاران ، که در اغلب موارد با وسایل آزمایشگاهی و کار کردن با آن ها آشنایی کافی ندارند ، بع عنوان متصدی آزمایشگاه گمارده شده است و همه ی این اقدامات فقط به خاطر آن است که به بخش نامه های وزارتی

    عمل کرده باشند . حال آن که همه به اتفاق اذعان دارند که چنین آزمایشگاه هایی با آن امکانات محدود ، فایده چندانی ندارند و فقط موجب اتلاف بود جه و نیروی انسانی می شوند . بی توجهی به امر آزمایش در کشور ما ، صدمات بزرگی به آموزش زده است ، بنابراین ضروری است وزارت آموزش و پرورش از میان کارکنان خود افراد علاقه مند را انتخاب کند و با ارائه دوره های آ موزشی خاص افرادی مجرب و متخصص در امر آزمایشگاه تربیت نماید و به این متصدیان کار شناس ، از نظر معنوی و مادی توجه ویژه مبذول شود . هم چنین با اختصاص بود جه ی لازم ، مدارس را به امکانات مناسب آزمایشگاهی مجهز کند و آزمایش را به عنوان یک درس در برنامه های آموزشی و کلاسی دانش آموزان لازم ا لاجرا سازد . تا بدین ترتیب شاید یکی از رکن های اصلی آموزش ، یعنی آزمایش و تجربه ی عملی ، جایی بگیرد و زمینه ی رشد و شکوفایی ذهنی و خلاقیت دانش آموزان را فراهم آورد . امیدواریم بانگاهی دوباره به امر آزمایش و جایگاه آزمایشگاه در برنامه های کلان آموزشی کشور ، دانش آموزان از رخوت و کسالت معلم محوری و یاد گیری صرفأ نظری در کلاس درس رهایی یافته ، به محیط عمل و تلاش دانش آموز محور در کار های عملی و تجربی آزمایشگاه هدایت شوند ، چرا که آزمایش :

    1 – دانش آموزان را از حالت ذهنی خارج کرده ، یادگیری را ملموس و عینی می کند .

    2 – موجب برانگیختن حس کنجکاوی و تفکر خلاق می شود .

    3 – اثر خستگی جسمی و ذهنی دانش آموزان را کاهش می دهد .

    4 – توانایی اندیشیدن و استدلال را در دانش آموزان افزایش می دهد .

    5 – موجب تنوع آموزشی می شود .

    و ...

    منبع : مجله ی پیوند دی 1386

     



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس