سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شایسته است که دانش انسان بر گفتارش افزون و خردش بر زبانش چیره باشد . [امام علی علیه السلام]
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
 RSS 
 Atom 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 43778
بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
........... درباره خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد
اگر تنها ترین تنهایان شدم باز هم خداهست و او جانشین همه نداشتنیهای من است اگر چه طوفان حادثه میورزدو سرنوشت تازیانه اش را بر پیکرم مینوازد و امید در باطلاق نیستی غرق میشود و سنگ سنگین سرنوشت بال ارزوهایم را میشکند ولی من همچنان امیدوارم و چشم به آینده میدوزم تا خداوند درهای موفقیت را به رویم بگشاید....... ایمیلRtshkr164@gmail.com

........... لوگوی خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
............. بایگانی.............
آموزشی
مذهبی
مهارتهای زندگی
روانشناسی

........... دوستان من ...........
نگاهی به تعلیم وتربیت
افت تحصیلی
بررسی علل و عوامل افت تحصیلی دانش ...
عوامل افت تحصیلی دانش آموزان است
روش های پیشگیری از افت تحصیلی
افت تحصیلی و کاهش شدید انگیزه ها به ...
افت تحصیلی درس ریاضی
بررسی پدیده اختلالات رفتاری در دانش ...
گروه های آموزشی استان اصفهان
تکلیف شب
مدرسه عالی شهید مطهری
دفتر مقام معظم دهبری
راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی

............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • خانواده در کلام رهبر فرزانه ی انقلاب

  • نویسنده : رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد:: 87/6/31:: 5:33 عصر

    زن ، عضو اصلی خانواده

    در این دو ، سه دهه ی قبل از انقلاب ، به خاطر ورود فرهنگ های اروپایی ، بنیان خانواده متزلزل شده بود ؛ یعنی حقیقتأ خانواده ، آن اصالت و ارزش و عظمتی را که در اسلام و فرهنگ سنتی ما دارد ، دیگر نداشت . وقتی خانواده هست ، همسر و مادر عضو اصلی است . زن در این مجموعه ، جای بسیار اساسی و رفیعی دارد . به همین خاطر ، وقتی اصل خانواده – یعنی زن – زیر سؤال و متزلزل است ، در آن جا هیچ چیزی در جای خودش قرار ندارد . این ها بحث هایی است که واقعأ باید روی آن ها خیلی تأ مل و تدقیق بشود  .

    مادر ، محور اصلی خانواده

    مسئله ی مادری ، مسئله ی  همسری ، مسئله ی خانه و خانواده ، مسائل اساسی و حیاتی است . در همه ی طرهایی که ما داریم ، بایستی « خانئاده مبنا باشد .

    کانون خانواده ، جایی است که عواطف و احساسات باید در آن جا رشد و بالندگی پیدا کند ؛ بچه ها محبت و نوازش ببینند ؛د شوهر که مرد است و طبیعت مرد ، طبیعت خام تری نسبت به زن است و در میدان خاصی شکننده تر است و مرهم زخم او ، فقط و فقط نوازش همسر است – حتی نه نوازش مادر – باید نوازش ببیند . برای یک مرد بزرگ ، این همسر کاری را می کند که مادر برای یک بچه ی کوچک آن کار را نمی کند ؛ و زنان دقیق و ظریف ، به این نکته آشنا هستند . اگر این احساسات و عواطف محتاج وجود یک محور اصلی در خانه – که آن ، خانم و کدبانوی خانه است – نباشد ، خانواده یک شکل بدون معنا خواهد بود .

    خانواده ،  عامل تربیت

    اسلام برای دوران کودکی و نوجوانی و سپس جوانی ، چند عامل تربیتی تعیین کرده است که یکی از آن ها آموزش های والدین و تأ ثیرات محیط خانواده است که یک بحث مفصلی دارد و برای این که کودک در آغاز دوران تربیت بتواند از یک پایه ی محکم و قائده ی متینی در شخصیت خودش برخوردار بشود ، یک دستور العملی برای پدر و مادر داده شده و برای محیط خانواده هم شرایطی پیش بینی کرده که اگر ما آن ها را فراهم نکنیم ، یک پایه ی اصلی تربیت کودک لنگ خواهد بود .

    خانواده ها در صدد تعلیم و تربیت صحیح کودکان باشند و به بهداشت آن ها بپردازند و با نظمی که در خانواده ها ایجاد می کنند ، کودکان را پر ثمر برای آینده بار آورند . اگر در خانواده ای از دروغ گویی اجتناب شود ، کودکان آن خانه راستگو بار خواهند آمد واین گونه برخورد ها خود تعلیم و تربیت صحیح کودکان را فراهم می آورد .

    خانواده و جامعه باید به عنوان یک واحد تربیت هماهنگ و مؤثر ، نقش خویش را قبل از حضور کودک در دبستان ، در زمینه ی اجتماعی کردن کودک ، پذیرش آداب و رسوم مفید و سازنده و نیز استقرار اخلاق نیکو در وی ایفا کنند و این وظایف همه را تنها به مربیان و معلمان حرفه ای نسپارند ؛ چه شش سال اول زندگی کودک برای تکوین شخصیت وی اعم از رشد استعداد های منطقی و زبانی ، تعادل عاطفی و توانایی برقراری روابط اجتماعی از اهمیت ممتازی برخوردار است .

    بیگانگی دختران تحصیلکرده از خانواده

    اشکال بزرگ کار این است که دختر های بزرگ و تحصیل کرده ی ما از خانواده بیگانه می شوند ، که این جزو همان عیب های فرهنگ تزریق شده ی اروپایی است . دختر دبیرستانی و دانشگاهی گویی که متعلق به خانواده نیست ( قبل از این که ازدواج کند . ) در خانه درست کار نمی کند و به پدر و مادرش نمی رسد . عیوبی که بر وضع اجتماعی و فرهنگ زنان تحمیل شده بسیار پیچیده است . از گذشته خراب بوده ، ورود فرهنگ متضاد غربی در زمان رژیم پهلوی هم به کلی آن را به هم ریخته و سر در گمش کرده است و پیدا کردن راه حل خیای مشکل و پیچیده است  ولی ممکن خواهد بود .

    نگرش غلط نسبت به ارتباط زن و مرد ، منشأ مشکلات خانواده

    مسئله ی « خانواده » که امروز یک مشکل اساسی در دنیاست ، از کجا ناشی می شود ؟ از نحوه ی نگرش به مسئله ی زن ، یا از نگرش به ارتباط زن و مرد ناشی می شود . چرا خانواده ، که یک نهاد طبیعی و اساسی بشر است ، الان در دنیا این قدر دچار بحران است ؟ به طوری که اگر کسی در دنیای به اصطلاح متمدن غربی امروز ، یک پیام ، ولو خیلی رقیق ، درباره ی استحکام بنیان خانواده داشته باشد ، از آن استقبال می کنند ؛ هم زنان استقبال می کنند ، هم مردان استقبال می کنند ، هم کودکان استقبال می کنند . اگر شما این یک قلم مسئله خانواده را در دنیا بررسی کنید و این بحرانی را که در مسئله ی « خانواده » وجود دارد ، درست مورد توجه و کاوش قرار بدهید ، می بینید که این امر ناشی از آن است که مسائل مربوط به ارتباطات دو جنس و همزیستی دو جنس و روابط دو جنس حل نشده ، یا به تعبیر دیگر ، نگرش ، نگرشی غلط است . حالا ما که در مجموعه ی افکاری که مردان آن ها را درست کرده اند ، قرار می گیریم ، می گوییم نگرش به مسئله ی زن درست نیست ؛ می توان گفت نگرش به مسئله ی مرد درست نیست – تفاوتی نمی کند – یا نگرش به کیفیت دو جنس ، یعنی هندسه ی قرار گرفتن دو جنس ، نگرشی غلط است .

    نفوذ فرهنگ غربی در خانواده ها

    استعمار و استکبار در دوران سلطنت آن خانواده ی مزدور و دست نشانده ، در اشاعه ی فرهنگ غربی در جامعه زیاد کوشیدند و متأ سفانه موفق هم شدند . امروز ، اگر تمایلات برخی خانواده های ایرانی داخل کشور را به انجام آن اداب و اطوار و لباس و معاشرت می بینید ، نتیجه ی تعلیمات همان معلمین رذل و خائن غربی است که در طول ده ها سال در این کشور نفوذ و رشد یافته است .

    با این که انقلاب آمد و تحول عظیمی در فرهنگ و ذهنیت مرد م به وجود آورد ، با این حال ، بسیاری از افرادی که هنوز دلشان در هوای کیفیت زندگی غربی است ، متأ سفانه از مفاسد زندگی غربی که لجن آلود و فاسد است و در آن ، هیچ یک از بنیان های اصیل بشری – همچون خانواده و شخصیت انسانی زن و مرد – سالم نمی ماند ، اطلاعی ندارند .

    فرهنگ غربی ، عامل متلاشی شدن خانواده ها

    خانواده ، محل آسایش انسان است . هیچ انسانی ، بدون داشتن یک خانواده ی آسوده و آرام و راحت ، مزه ی زندگی  و طعم واقعی حیات انسانی را نخواهد چشید . این ها ، این بنیان اصیل را متلاشی و منهدم می کنند و از بین می برند . دنبال چه می گردند ؟ این فرهنگ غربی است . به دنبال این آزادی ها و بی بندوباری ها رفتن ، به دنبال فرهنگ برهنگی و نبودن مرز میان زن و مرد رفتن ، فرهنگ غربی است .

    فساد خانواده ، تهدید نسل آینده

    وقتی بنیاد خانواده سست شد ، وقتی که محدودیت های قانونی به کناری رفت ، بی بندوباری جنسی شد ، پدر و مادر به خانه بی علاقه شدند ، نسل از طهارت و پاکی خودش افتاد ، این خطر بزرگ نسل های آینده را تهدید می کند .

    فساد خانواده و رواج بی بندوباری

    اگر مرد و زن در غیر از محیط خانواده ، در محیط اجتماع ، تحصیل ، کار و محیط های غیر قانونی به لذت جنسی خود سرگرم و مشغول شوند ، بزرگ ترین ضایعه ای که به وجود می آید این است که یک پیوند قوی میان زن و مرد و میان خانواده منقطع شده ، از بین می رود .

    در جامعه اگر فساد بود ، خانواده ضعیف می شود و اگر خانواده قوی بود ، فساد در جامعه زمینه ی رشد پیدا نمی کند . این یکی از مهم ترین انگیزه های اسلام است برای این که در سطح جامعه بی بند وباری جنسی و بر آمدن شهوات به صورت آزاد و بی قید و شرط وجود نداشته باشد .

    محیط خانواده وقتی در تهدید قرار گرفت یقینأ فساد جنسی و رواج بی بند و باری جنسی در جامعه را نسبت به خانواده دارد . وقتی محیط خانواده تهدید شد و سست گردید ، نسل های آینده ، نسل های غیر قابل اعتمادی خواهند شد .

    جلو گیری از افزایش طلاق

    با عنایت به اساسی بودن پشتیبانی های سالم کانون خانوادگی در رشد کودک ، باید برای استحکام بیش تر خانواده و جلوگیری از شیوع و افزایش طلاق که به بی پناهی کودکان منجر می شود ، همه گونه هاهنگی در زمینه های اجتماعی و قضایی فراهم آید و خصوصأ دست اندر کاران مسائل تربیتی در مورد شیوه ی پرورش کودکان و اهمیت و اصالت آن از آموزش مستمر به خانواده ها غافل نشوتد .

    منبع : مجاه ی پیوند  دی ماه 1386

     

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس