سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که به تو گمان نیک برد با نیکویى در کار گمان وى را راست دار [نهج البلاغه]
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
 RSS 
 Atom 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 43785
بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
........... درباره خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد
اگر تنها ترین تنهایان شدم باز هم خداهست و او جانشین همه نداشتنیهای من است اگر چه طوفان حادثه میورزدو سرنوشت تازیانه اش را بر پیکرم مینوازد و امید در باطلاق نیستی غرق میشود و سنگ سنگین سرنوشت بال ارزوهایم را میشکند ولی من همچنان امیدوارم و چشم به آینده میدوزم تا خداوند درهای موفقیت را به رویم بگشاید....... ایمیلRtshkr164@gmail.com

........... لوگوی خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
............. بایگانی.............
آموزشی
مذهبی
مهارتهای زندگی
روانشناسی

........... دوستان من ...........
نگاهی به تعلیم وتربیت
افت تحصیلی
بررسی علل و عوامل افت تحصیلی دانش ...
عوامل افت تحصیلی دانش آموزان است
روش های پیشگیری از افت تحصیلی
افت تحصیلی و کاهش شدید انگیزه ها به ...
افت تحصیلی درس ریاضی
بررسی پدیده اختلالات رفتاری در دانش ...
گروه های آموزشی استان اصفهان
تکلیف شب
مدرسه عالی شهید مطهری
دفتر مقام معظم دهبری
راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی

............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • بهره گیری از فیلم های آموزشی

  • نویسنده : رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد:: 87/6/31:: 5:32 عصر

    اشاره

    امروزه در موقعیت های آموزشی ، از رسانه های گوناگونی استفاده می شود . تصویر ، چارت ، پوستر ، نوار شنیداری ، کتاب ، چند رسانه ای و ... سبب بهبود شرایط یادگیری می شوند . فیلم های آموزشی هم از جمله رسانه  های آموزشی هستند که امکانات قابل توجهی را برای دست اندر کاران آموزش فراهم می آورند . اثر بخشی این رسانه ، مستلزم آشنایی با قابلیت ها ، روش های کاربرد و اصول طراحی و کاربرد آن است . در این مقاله ، این موضوع مورد بحث قرار گرفته است .

    نظام های آموزشی تلاش می کنند تا با بهره گیری از تکنولوژی آموزشی ، محیط یادگیری مطلوب تری برای یاد گیرندگان فراهم آورند . در این راستا ، بهره گیری از رسانه های آموزشی متنوع ، همواره مورد توجه بوده است . هر یک از رسانه های آموزشی ، امکانات با لقوه ای را در اختیار معلمان قرار می دهد . فیلم های آموزشی با داشتن عناصر مهمی چون تصویر ، صدا و حرکت می توانند ، فرایند آموزش را تسهیل کنند .

    مزایای استفاده از فیلم های آموزشی

    فیلم های آموزشی به عنوان یکی از انواع رسانه های آموزشی ، مزایا و معایب خاصی دارند . از جمله معایب آن ها می توان به هزینه ی بالای تولید ، نیاز به تخصص و توانایی فنی ، وقت گیر بودن فرایند تولید و کاربرد ، دشواری ویرایش مطالب و به روز کردن آن ها و نظایر آن اشاره کرد . با وجود معایب و مشکلاتی که در راه تولید و کاربرد فیلم آموزشی وجود دارد ، هنوز هم متخصصان آموزشی ، آن را رسانه ای مؤثر و مفید قلمداد می کنند . در ادامه ، برخی از مزایای کاربرد فیلم در موقعیت های آموزشی شرح داده می شود :

    1 – یاد گیری گروهی :

    فیلم های آموزشی را می توان برای آموزش افراد به صورت گروهی مورد استفاده قرار داد . با استفاده از فیلم آموزشی ، تجربه های مشترکی در اختیار یادگیرندگان قرار می گیرد .

    2 – تکرار تجربه های یادگیری :

    اگر یک معلم یا استاد بخواهد چندین بار یک موضوع ، مطلب یا مهارت را تکرار کند ، نخست آن که دچار خستگی می شود و دوم آن که با هر بار ارائه ممکن است مطلبی به آموزش بیفزاید یا از آن بکاهد . حال آن که فیلم های آموزشی را می توان بارها مورد استفاده قرار داد .

    3 – صرفه جویی :

    استفاده از فیلم های آموزشی ، همانند بسیاری از رسانه های دیگر ، سبب صرفه جویی در هزینه و زمان می شود . شاید هزینه ی تولید فیلم زیاد به نظر برسد ، اما با تولید فیلم های آموزشی خوب و استفاده از آن در مقیاس وسیع ، هزینه ی سرانه ی آموزشی کاهش می یابد . هم چنین ة چنان چه برای مثال ، انجام آزمایش و دیگر تجربه های وقت گیر یادگیری مورد نظر باشد ، می توان این آزمایش ها را انجام داد و با تهیه ی فیلمی از آن ها ، به همراه حذف صحنه هایی که سبب اتلاف وقت می شود ، فرایند هایی را که نیاز به زمان دارند ، در معرض دید یاد گیرندگان قرار داد . این کار سبب صرفه جویی در زمان می شود . از طرف دیگر نشان دادن یک آزمایش برای چندین بار ، متفاوت از انجام چندین آزمایش است . وقتی تصاویر یک آزمایش انجام شده بارها نمایش داده می شوند ، دوباره از لوازم و مواد شیمیایی استفاده نمی شود . این امر سبب صرفه جویی در هزینه های آموزشی است .

    4 – ایجاد انگیزه :

    فیلم های آموزشی با بهره گیری از ویژگی های منحصر به فردی که فناوری فیلم برایشان فراهم می آورد ، سبب ایجاد انگیزه در یادگیرنده می شوند . ارائه ی صحنه های جذاب و دیدنی ، نمایش تضاد های موجود در جامعه مانند آلودگی محیط زیست ، در مقابل تبلیغات انجام شده برای محافظت از محیط زیست ، نشان دادن صحنه های هیجان انگیز به همراه موسیقی و صدای مناسب و نظایر آن در ابتدای آموزش ، می تواند انگیزش یادگیرندگان را به نفع محیط آموزش مورد استفاده قرار دهد . این مزیت فیلم از آن جا اهمیت دارد که وجود و بقای انگیزه ، سبب فعالیت داوطلبانه و درگیری مستقیم یادگیرنده در جریان یادگیری می شود و امکان دست یابی وی به هدف های آموزشی را افزایش می دهد . دیدن فیلم موجب برانگیخته شدن حس علاقه و انگیزه می شود .

    5 – فراهم آوردن تجربه های یادگیری خاص :

    برخی مواقع معلمان می خواهند مفاهیمی را به دانش آموزان یاد بدهند ، اما نمی توانند تجربیات یادگیری مرتبط با آن مفاهیم را برایشان تدارک ببینند . برای مثال ، معلمی قصد دارد حماسه دفاع مقدس را برای دانش آموزان بیان کند . طبیعی است که شرح وقایع نمی تواند آن چنان که شایسته است ، آنان را در فضای جنگ وارد سازد . در این شرایط ؛فیلم می تواند رسانه ی مناسبی باشد . همراه شدن تصاویر متحرک با صدا در فیلم ، فضایی کما بیش  واقعی از جنگ برای دانش آموزان فراهم می کند . هم چنین از فیلم می توان برای نشان دادن وقایع بسیار کند مانند چگونگی اکسید شدن فلز آهن ، رویدادهای بسیار سریع مانند حرکات ورزش دو میدانی ، پدیده های دور از استرس مانند سلسله کوه های راکی ، مواد و اشیای بسیار کوچک و بزرگ مانند اتم و کهکشان ، پدیده های خطرناک مانند چگونگی خروج مواد مذاب از دهانه ی آتش فشان و نیز برخی مفاهیم انتزاعی مانند مفاهیم فلسفی و ریاضی کمک گرفت .

    6 – نشان دادن حرکت :

    یکی از مزایای فیلم آن است که می تواند حرکت را به نمایش بگذارد و دو حس دیداری و شنیداری را در هم آمیزد و به این ترتیب ، سبب درک و فهم بهتر یادگیری و افزایش میزان یادداری مطالب شود .

    روش های بهره گیری از فیلم در آموزش

    از فیلم می توان به روش های گوناگونی در تدریس و آموزش استفاده کرد . برای مثال ، از فیلم می توان قبل یا بعد از تشریح مفاهیم و بحث درباره ی نظریه ها استفاده کرد . برای تأ کید بیشتر روی بخشی از محتوا نیز می توان قسمت های خاصی از فیلم را چندین بار نمایش داد . در حالی که دانش آموزان را به صورت فردی یا در قالب گروه به فعالیت مشغول اند نیز می توان به نمایش فیلم در کلاس درس پرداخت . در ادامه ، برخی از روش های کاربرد فیلم در آموزش معرفی می شوند :

    الف ) نمایش فیلم قبل از توضیحات معلم

    نشان دادن فیلم قبل از بحث درباره ی موضوع آموزشی ، به دانش آموزان کمک می کند تا مفاهیم کلیدی و اصلی فیلم را به خاطر بسپارند و آن ها رغا با اندیشه های خود به هنگام بحث ، مقایسه کنند . برای مثال ، هنگامی که معلم تصمیم دارد درباره ی روش علمی تدریس کند ، می تواند ابتدا فیلمی را برای دانش آموزان به نمایش بگذارد که درآ ن از روش علمی برای حل مسئله ای استفاده شده است . پس از نمایش فیلم ، معلم توضیحات لازم را به دانش آموزان خواهد داد . از آن جا که ممکن است در فیلم های آموزشی ، مفاهیم انتزاعی ارائه شوند ، بحث و گفت و گو پس از نمایش فیلم سبب می شود که مفاهیم در ذهن یادگیرندگان بهتر شکل گیرد و تعابیر نادرست احتمالی کاهش یابد .

    ب ) نمایش فیلم بعد از توضیحات معلم

    نمایش فیلم بعد از توضیح مطالب توسط معلم و شرح محتوای درسی می تواند ، همانند یک مورد یا مثال مناسب برای مطالب درسیب به کار رود . این کار به دانش آموزان کمک می کند که بهتر بتوانند به تجزیه و تحلیل فیلم بپردازند و آموخته های خود را به کار ببرند . در مثال مذکور ، می توان پیش از نمایش فیلمی که روش علمی را به تصویر می کشد ، روش علمی را برای دانش آموزان توضیح داد و آن گاه به نمایش فیلم پرداخت . در این صورت ، دانش آموزان مباحث طرح شده توسط معلم را در فیلم جست و جو می کنند و این امر سبب تحکیم یادگیری آنان می شود .

    پ ) تکرار تمام فیلم یا بخش هایی از آن

    معلم یا مربی می تواند در صورت لزوم تمام یا بخش هایی از فیلم آموزشی را به دفعات برای یادگیرندگان نمایش د هد . بر اساس نتا یج پژوهش ها ، هنگامی که قرار است دانش آموزان مطالب پیچیده ای را یاد بگیرند ، نما یش مجدد فیلم اثر بخش است . برای انجام این کار بهتر است معلم قبل از بحث درباره ی موضوعات آموزشی ، فیلم آموزشی را نمایش دهد . سپس دانش آموزان را هدایت کند تا درباره ی موضوع به بحث و گفت و گو بپردازند . در ادامه لازم است ، معلم برای این که دانش آموزان نظرات خود را بررسی کنند . قسمت هایی از فیلم را دوباره پخش کند و از آن ها بخواهد آن چه را می بینند ، بر اساس نظریه ها و مفاهیم مورد بحث ، تجزیه و تحلیل کنند . چنان چه لازم باشد ، معلم می تواند بحث و گفت و گوی دیگری راه بیندازد تا درباره ی مفاهیمی که در فیلم مشاهده کرده اند ، دوباره بحث کنند .

    ت ) مقایسه

    با استفاده از فیلم می توان موقعیت هایی برای یادگیرندگان فراهم آورد تا درباره ی پدیده های گوناگون به انجام مقایسه بپردازند . به طور مثال ، فیلم هایی که درباره ی کشورها ساخته شده اند ، می توانند ابزار خوبی برای مقایسه ی فرهنگ کشورها باشند . در این مورد ، نشان دادن رفتار زیست محیطی و یا نحوه ی عبور و مرور ساکنان یک محله یا یک شهر دیگر ، امکان مقایسه ی رفتارهای اجتماعی مردم محله ها یا شهر های گوناگون را فراهم می آورد . در این صورت ، استفاده از فیلم می تواند روش مناسبی برای شکل د هی نگرش صحیح نسبت به زندگی اجتماعی باشد .

    ذکر مثال دیگری در این زمینه مفید خواهد بود . فرض کنید تصمیم دارید مبحث آلودگی آب را به دانش آموزان آموزش دهید . در این صورت ، نمایش دو محیط کاملأ متفاوت که در آن محیط نخست عاری از آلودگی و محیط دیگر مبتلا به آلودگی است ، امکان مقایسه را برای دانش آموزان فراهم می آورد .

    جمع بندی و نتیجه گیری

    استفاده از فیلم در موقعیت های آموزشی ، مزایا و معایبی را به همراه دارد .از جمله مزایای آن می توان به یادگیری گروهی ، تکرار تجربه های یادگیری ، صرفه جویی ، ایجاد انگیزه ، فراهم آوردن تجربه های یادگیری خاص ، و نشان دادن حرکت اشاره کرد . به علاوه ، از فیلم می توان به شیوه های گوناگونی در تدریس یا آموزش استفاده کرد . نمایش فیلم قبل از توضیحات معلم ، پس از توضیحات معلم ، تکرار تمام فیلم یا بخش هایی از آن ، و مقایسه ، از جمله ی این روش ها هستند . همچنان متخصصان تعلیم و تربیت ، اصولی را پیشنهاد کرده اند که توجه به آن ها هنگام طراحی و کاربرد فیلم های آموزشی ، اثر بخشی آن ها را افزایش می دهد . این اصول عبارتند از : تقویت ، اختصاصی بودن ، تناسب ، اصل تنوع مخاطبان ، تقدم دیداری ، زمینه ی تصویری ، عامل بودن ، میزان طراحی ، متغیر های آموزشی ، و رهبری معلم .

    معلمان می توانند در تدریس خود از فیلم های آموزشی موجود استفاده کنند تا اثر بخش بودن تدریس خود را افزایش دهند . همچنین توصیه می شود در صورت امکان ، با توجه به اصولی که مطرح شد ، تجربه های مفیدی برای دانش آموزان فراهم آورند . با توجه به موضوع آموزشی ، معلمان می توانند قبل از توضیحات یا بعد از توضیحا ت ، خود فیلم و یا در صورت لزوم ، تمام یا بخش هایی از آن را برای دانش آموزان پخش کنند . در صورتی که در محتوای آموزشی مقایسه ی دو موقعیت مطرح است ، توصیه می شود از فیلم برای انجام این مقایسه استفاده شود . نکته ی مهمی که معلمان باید به آن توجه داشته باشند ، آن است که نمایش فیلم های آموزشی با نمایش فیلم های غیر آموزشی تفاوت دارد . برای مثال ، فردی که به سینما می رود ، فیلم را می بیند و ممکن است با توجه به تجربه هایی که تا کنون کسب کرده است ، درکی از آن پیدا کند . در موقعیت های آموزشی ، معلمان می کوشند تا از طریق فیلم ، هدف های آموزشی را تحقق بخشند و از این رو باید خودشان نقش فعالی در نمایش فیلم داشته باشند . هر چه این نقش بهتر صورت گیرد ، اثر بخشی فیلم آموزشی هم فزون تر می شود .

    منبع : تکنولوژی آموزشی رشد  اسفند ماه 1386

     



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس