سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با حکیمان همنشین باش تا خودت کامل ونفست شریف و نادانی ات دور گردد . [امام علی علیه السلام]
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
 RSS 
 Atom 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 43784
بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
........... درباره خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد
اگر تنها ترین تنهایان شدم باز هم خداهست و او جانشین همه نداشتنیهای من است اگر چه طوفان حادثه میورزدو سرنوشت تازیانه اش را بر پیکرم مینوازد و امید در باطلاق نیستی غرق میشود و سنگ سنگین سرنوشت بال ارزوهایم را میشکند ولی من همچنان امیدوارم و چشم به آینده میدوزم تا خداوند درهای موفقیت را به رویم بگشاید....... ایمیلRtshkr164@gmail.com

........... لوگوی خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
............. بایگانی.............
آموزشی
مذهبی
مهارتهای زندگی
روانشناسی

........... دوستان من ...........
نگاهی به تعلیم وتربیت
افت تحصیلی
بررسی علل و عوامل افت تحصیلی دانش ...
عوامل افت تحصیلی دانش آموزان است
روش های پیشگیری از افت تحصیلی
افت تحصیلی و کاهش شدید انگیزه ها به ...
افت تحصیلی درس ریاضی
بررسی پدیده اختلالات رفتاری در دانش ...
گروه های آموزشی استان اصفهان
تکلیف شب
مدرسه عالی شهید مطهری
دفتر مقام معظم دهبری
راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی

............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • الگویی برای موفقیت مدیران

  • نویسنده : رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد:: 87/6/31:: 5:31 عصر

    اشاره

    هم چنان که بهمن ماه ، ماه پیروزی انقلاب اسلامی ، ماه دلاور مردی ها ی زنان و مردان ایرانی ، ماه آغاز حاکمیت مدیریت مبتنی با آموزه های اسلامی در سرزمین ما ایران و ماه خمینی کبیر (ره) است ، خرداد ماه نیز ، یاد آور آغاز نهضت اسلامی در 15 این ماه در سال 1342 است . انقلاب اسلامی ایران و مدیریت اسلامی آن ، بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته نیست . امام خمینی (ره) ، در سال های نضج و شکل گیری نهضت اسلامی ، از 15 خرداد سال 42 تا هنگامه ی پیروزی اقلاب اسلامی و نیز در قریب 11 سالی که اداره  و رهبری جامعه ی اسلامی را در دست داشتند ، شمه هایی از مدیریت خودشان را بروز دادند که در س آموز است .

    سر آغاز

    بدون تردید هر جامعه ای که نردبان ترقی را پیموده ، از مدیریتی شایسته برخوردار بوده است . در کشور ایران ، پیروزی انقلاب اسلامی و دست آوردهای مهم آن مرهون مدیریت توانای حضرت امام خمینی (ره) در روند انقلاب اسلامی است . شخصیت امام (ره) از هر منظری که نگاه شود ، صاحب مرتبت و مقامی والاست . ایشان به عنوان احیا گر بزرگ دین در قرن بیستم ، مصلح اجتماعی در جهان اسلام و مدیری قوی و شایسته ، چهره ی درخشان و بر جسته ای در عالم اسلام و پایگاهی ویژه در جهان یافته است . امام (ره) با بینش وسیع و مدیریت سازنده ی خود ، منادی اسلام زنده و پویا در اندیشه و عمل بود و با مدیریتی قوی ، انقلاب اسلامی را در جهت بالندگی به پیش برد . تبیین اندیشه های مدیریتی و آثار تربیتی این فیلسوف و مربی الهی و عبد صالح خدا برای همه ی مدیران ما ضروری است . لذا هدف کلی این نوشتار آشنایی با نظرات و خط مشی های مدیریتی امام (ره)و ارائه ی راه حل های اصولی برای غنی سازی برنامه های مدیریتی در مدارس است .

    مدیریت حضرت امام (ره)

    بر خلاف مدیریت تیلوریسم ، که در آن انسان وسیله و هدف تولید است ، حضرت امام (ره) توانست مدیریت اسلامی را که در جهان بینی آن هدف ، انسان و کمالات اوست و امور دیگر وسیله اند ، عملأ پیاده کند . امام (ره) برای تأ مین نیاز های معنوی و مادی انسان و در یک کلام ، کمال و تعالی او ؛همه ی امکانات را به کار گرفت ، همانند مدیری ماهر که به شرایط آشناست و می تواند پایه ی کار را بر به کار گرفتن امکانات قرار دهد . حضرت امام (ره) ، با آگاهی از امکانات و نیروهای لازم ، با مهارتی شگفت انگیز آن ها را در جهت هدف به کار گرفت و مؤ فق هم شد .

    وی با مدیریت خود توانست در عمل نشان دهد که مدیریت اسلامی می تواند ، عملأ روابط انسانی را به بهترین وجه برقرار سازد .می توان گفت که رمز موفقیت ایشان در همین نکته نهفته است . امام (ره ) با تکیه بر آموزه های مکتبی ؛در ایجاد هماهنگی بین روابط انسانی و فراهم آوردن زمینه های رشد و خلاقیت استعداد ها و نیز به کار گرفتن درست و مشروع نیرو های انسانی و مادی در جهت پیشرفت جامعه ، بسیار قوی عمل کرد . اینک به ویژگی های مدیریتی ایشان می پردازیم .

    ایمان به راه و اهداف

    یکی از ویژگی های مهم مدیر مؤفق ، ایمان به درستی راه و حقانیت هدف است . اگر مدیری باور داشته باشد که راه و مقصدش حق است ، عاشقانه فعالیت می کند . در چنین شرایطی ، استعداد ها شکوفا می شوند و نتایج کار درخشان خواهد بود و هیچ مانعی نمی تواند مدیر را از کار خود باز دارد . امام (ره) از مدیرانی بود که به راه و هدف خود که جز اسلام و اجرای قوانین آن نبود ، ایمان داشت و رسیدن به آن را وظیفه و پیاده کردن برنامه ی خود را واجب و لازم می دانست . ایشان فرموده بود : « تمام مقصد ما ، مکتب ماست » و این هدفی مقدس بود که وی را برای تحمل مسائل و مشکلات آماده کرده بود .

    ارتباط با مردم

    به نظر تیلور ، پدر مدیریت علمی ، یکی از اصول مدیریت ، همکاری صمیمانه مدیر با کارکنان و ایجاد زمینه ی مشارکت آنان در اداره ی امور است . برای اطمینان از انطباق کار آن ها با اصول و موازین علمی ، بد یهی است که همکاری صمیمانه با کارکنان و شرکت دادن آن ها در امور سازمان در تشویق آن ها نقش بسزایی دارد و موجب شکوفایی استعداد ها ، پیش بردن کارها و ایجاد خلاقیت ها خواهد شد . همه ی این موارد تنها در صورتی میسر است که مدیر به کارکنان خود عشق و ایمان داشته باشد و به آن ها در انجام کارها اطمینان کند . ارتباط و علاقه ی امام (ره) با مردم به قدری استثنایی بود که می توان گفت علاقه ای عادی نبقود ، بلکه عشق بود . به تعبیر استاد مطهری ، امام (ره) به مردم خود ایمان داشت و این ایمان به صورت رابطه ای صمیمانه و تنگاتنگ بین او و امت تجلی کرده بود . امام (ره) خطاب به مردم فرمود : « می دانید که من نسبت به شما عشق می ورزم . شما بر من منت دارید . »  وی آنقدر برای مردم و رأ ی و فکر آ ن ها ارزش قائل بود که می فرمود ، این ها ولی نعمت ما هستند . تکیه گاه امام (ره) بعد از خدا مردم بودند . می فرمود : « عنایت خدا بود و شما مردم . من کاری نکردم .»

    اخلاص

    اخلاص ، از خود و خودی گذشتن و به خداوند متعال پیوستن است . در هر لحظه و حال ، رنگی جز خدای متعال وجود ندارد . فکر انسان و فعالیت بدنی او همه برای خدای متعال است . طبیعی است که اگر مدیری چنین باشد ، در حوزه ی مدیریت وی نه تنها خلافی انجام نمی گیرد ، بلکه بدون داشتن کوچک ترین پاداش دنیوی ، بی وقفه و با جان و دل به انجام وظیفه ی الهی خود می پردازد و هر گز به شکست و ناکامی فکر نمی کند ؛ زیرا در این راه ، هر قدم را موفقیت و پیروزی می داند . امام (ره) به عنوان یک مدیر به این نکته توجه داشت که اگر کاری برای خدا انجام دهد ، همواره خدا یاور او خواهد بود و موفقیت در انتظار اوست . یکی از رموز موفقیت امام ، اخلاص وی بود . او هدفی جز خدا نداشت .

    شرح صدر

    شرح صدر را می توان گسترده شدن نیروی مال اندیشی روح و روان . جامع ا لا طراف بودن انسان معنا کرد که در پرتو آن ، ظرفیت های بر خورد با حوادث در انسان متجلی می شود و انسان را از خود سری و شتاب زدگی در تصمیم گیری و اضطراب در حوادث و برخورد های خشم آلود و بی مورد باز می دارد .

    این نعمت به هر کسی عطا شده باشد ، می تواند بسیاری از توانایی ها یی را که در اداره ی امور لازم است ، به دست آورد و از بروز مشکلات جلوگیری کند . امام (ره) نمونه ی اعلای شخصیتی با شرح صدر بود . تاریخ زندگی امام (ره) و روابط ایشان با دیگران همه گواه این معناست . یکی از زیباترین و ظریف ترین فرازهای زندگی امام (ره) همان شرح صدر وی بود . از جلوه های بارز این شرح صدر در حضرت امام (ره) ، برخورد گرم ، صمیمانه و عاشقانه ی وی با امت بود . بدون تردید این بخش از مدیریت امام (ره) و شرح صدر وی در برخورد با مسائل و مردم از عوامل بزرگ موفقیت ایشان به شمار می رود .

    استقامت و بردباری

    هر مدیری در دوره ی مدیریت خود ، طبعأ با ملایمات گوناگونی روبه رو می شود که اگر با آ  نها برخورد صحیح نکند ، چه بسا تمام تشکیلات را به هم بریزد . اسا سأ توانایی یک مدیر در برخورد با مشکلات معلوم می شود . در بسیاری از اوقات ، تنها راه حل معضلات بردباری و استقامت است ؛ زیرا سیلی که به جریان افتاده است ، نمی شود بدون نقشه جلو آن ایستاد و آن را مهار کرد . قر آن کریم می فرماید : « اگر صبر پیشه کنید و پرهیز کار شوید که ثبات و تقوا سبب نیرومندی و قوت اراده در کار هاست . حضرت امام (ره) بارها در برابر مشکلات که حیات انقلاب اسلامی را به خطر می انداخت و بسیاری از یاران او را نگران می کرد ، به تنهایی و با استقامت بی نظیر خود ایستادگی کرد و بدون کوچک ترین انحراف از مقصد انقلاب اسلامی ، امت را با سر افرازی از این مشکلات رهانید .

    اطمینان خاطر

    همان طور که برای مدیر صبر و استقامت در برابر نا ملایمات لازم است ، اطمینان خاطر داشتن و آرامش روحی ، در شرایط سخت نیز در موفقیت هر مجموعه بسیار مؤثر است . مدیر با تدبیر در شرایط دشوار ، با آرامش روحی خود موجب رفع نگرانی در اعضای مجموعه ی خود می شود . یکی از بارزترین صفات روحی امام (ره) به عنوان مدیر ، اطمینان خاطر ایشان بود . ایشان در فراز و نشیب ها حتی یک لحظه هم دچار ا ضطراب نشد و در هیچ حادثه ی تلخی ، هر قدر هم که سخت بود ، خود را نباخت . همیشه چهره ی مصمم و جدی ایشان موجب سکون و اطمینان خاطر دیگران می شد .

    نویسنده ای مسیحی بعد از برگشت از ایران چنین نوشت : من با این که خیلی از شخصیت ها و سیاست مداران جهانی را دیده ام ، ولی تا به حال کسی را به اندازه ی رهبر انقلاب اسلامی ایران صمیمی و مطمئن ندیده ام . او در عین حال که رهبر مردمی انقلاب و خستگی ناپذیر است ، گویی دنیایی از آرامش و اطمینان او را همراهی می کند .

    نظم مدیریتی

    شاید کمبود های جوامع ، مشکلات بزرگ آن ها نباشد . آن چه جوامع را همواره رنج می دهد و در حقیقت به مشکل بزرگی برای آن ها تبدیل شده ، ضعف در نظام مدیریت است . با یک نگاه به آیات و آ فاق و انفس و ملاحظه ی نظم شگفت انگیز جهان ، به راحتی پی می بریم که جهان مجموعه ای است منظم که تحت مدیری توانا اداره می شود . از دیدگاه جهان بینی توحیدی ، مجموع عالم یک واحد بیش نیست که تمام اجزای آن با نظم به هم مرتبط شده اند و تحت حاکمیتی مقتدر و حساب و کتاب و نظمی خاص اداره می شود . بدین جهت ، یکی از برهان های مهم خداشناسی نظم است ؛ زیرا نشان از وجود مدیر و ناظمی قدرتمند می دهد . بنابراین ، نظم نشانه ی مدیریتی خوب و قوی است . اگر تشکیلات و مجموعه را یک جسم فرض کنیم ، مدیر روح آن است ؛ چون مدیریت به نیروها جهت ، انگیزه ، قدرت کنترل و هماهنگی می دهد . امام (ره) همهی کارها و زندگی اش نظم داشت و این نظم را چنان مراعات می کرد که انسان در حیرت می ماند . خود ایشان می فرمود : « اگر در زندگی مان ، در رفتار و حرکتمان نظم بدهیم ، فکرمان هم با لطبع نظم می گیرد ، وقتی فکر نظم گرفت و انسان در زندگی نظم داشت ، یقینأ از آن نظم فکری کامل الهی هم برخوردار خواهد شد .» همان قدر که نظم از عوامل مهم موفقیت هر مدیری است ، بی نظمی تأثیر بسیاری در توفیق نداشتن مجموعه خواهد داشت . بسیار طبیعی است که اگر در یک دستگاه ، عضوی نامنظم باشد ، به تدریج تمام اعضای مجموعه مشکل پیدا می کنند و در نهایت کارها روی زمین می ماند . امام (ره) با چنین بغاوری کشور را اداره می کرد . وی به قدری در کارهایش نظم داشت که به گفته ی یکی از یارانش ، می شد از روی کارهای ایشان ساعت را تنظیم کرد .

    دقت در مصرف بیت ا لما ل

    بدیهی است که هر مجموعه ای برای استمرار حیات خود ، از بود جه ی مالی خاصی برخوردار است که بیشتر زیر نظر مدیر اداره و با صلاحدید وی هزینه می شود . بخش مالی سازمان می تواند در ترقی و سعادت آن نقش بسیاری داشته باشد . پس اگر مدیر در مصرف آن دقت داشته باشد و سنجیده قدم بردارد ، می تواند ضمن جلوگیری از حیف و میل بیت ا لمال ، مجموعه ی تحت نظر خود را هر چه بیشتر به سوی سعادت و ترقی و رسیدن به اهداف لازم به حرکت در آورد . حضرت امام (ره) از جمله بخش هایی که بسیار دقت داشت و سعی می کرد کمترین انحرافی در آن به وجود نیاید ، مصرف مشروع بیت المال بود . دقت در مصرف و صرفه جویی امام به حدی بود که شما در منزل ایشان یک چراغ اضافی هم پیدا نمی کردید که روشن باشد . حتی هنگام وضو گرفتن یک قطره آب اضافه مصرف نمی کرد .

    سادگی و پرهیز از رفاه طلبی

    نه تنها دقت مدیر در مصرف و هزینه موجب موفقیت وی و مجموعه ی تحت نظارت وی می شود ، بلکه ساده زیستی او نیز از عوامل مهم  موفقیت در مدیریت و ایجاد اطمینان در اعضای تحت مدیریت است . اگر بگوییم که یکی از عوامل مهم در توفیق امام (ره) زندگی بسیا ر ساده ی وی بود ، خطا نکرده ایم . زندگی شخصی امام (ره) به عنوان مدیر جامعه به قدری ساده و محقرانه بود که بارها مهمانان را ، به خصوص مهانان خارجی را ، تحت تأ ثیر شدید قرار می داد . پسمیانه روی ارزشی اسلامی است ؛ به ویژه در مورد مدیران جامعه که به خاطر الگو بودنشان باید شدیدأ میانه روی و ساده زیستی را در همه ی مظاهر زندگی مراعات کنند .

    مدیریت مبتنی بر شایسته سالاری

    از آن جا که اسلام مکتبی ارزشی است ، مدیران آن نیز باید طبق ارزش انتخاب شوند . امیر المؤ منین علی (ع) به مالک دستور داد که در انتخاب عمال و کارگزاران ، افرادی را انتخاب کند که تجربه ی کاری و حیا داشته باشند ، از خانواده ای صالح و برخاسته و پیش از همه اسلام آورده باشند . چنین افرادی دارای اخلاق کریم هستند. بنابراین از نظر اسلام ، مدیریت و مسؤلیت از آن شایسته هاست . عقل نیز چنین می گوید . شاید مهم ترین باقیات و صالحات یک مدیر ، جز گزینش افراد شایسته و سپردن مسئولیت ها به آنان نیست . حضرت امام (ره) نیز چون پرورش یافته ی مکتب علی (ع)  بود ، به شایسته سالاری اعتقاد داشت .

    طرد افراد متملق

    افرادی که بدون داشتن شایستگی لازم به موفقیت های گوناگون دست می یابند ، بیشتر از تملق و چاپلوسی استفاده می کنند . چنین افرادی همواره می کوشند ، خود را به هر نحو ممکن به مدیریت نزدیک و از موقعیت وی سوء استفاده کنند . مدیر لایق و هوشیار از نفوذ این آفت به حوزه ی مدیریت خود به موقع جلوگیری می کند مدیریت را سالم می سازد . حضرت امام (ره) با توجه به آثار بد تملق و خطرات نفوذ افراد متملق در پست های کلیدی ، چنین افرادی را از خود دور می کردند و با اعتقاد به شایسته سالاری و این که باید افراد شایسته  از طریق قانون به مسئولیت ها پیدا کنند ، به افراد متملق روی خوش نشان نمی دادند .

    توجه دقیق به مسا ئل  و تیز بینی

    از مسائلی که مدیر در حوزه ی مدیریت خود باید همواره به آن توجه داشته باشد و نقش سازنده آن را فراموش نکند ، دقت در مسا ئل ، تیز بینی و توجه به نکات زیر است .

    -         احترام مدیر به قانون ، ولو در حوزه ی مدیریت خود

    -         توجه به فعالیت های ویژه و خارج از وظیفه ی افراد

    -         مراعات کردن حال اعضای مجموعه در شرایط دشوار ، به خصوص و در گرفتاری ها

    -         رعایت تساوی در میان افراد و عدم تبعیض

    نمونه هایی از دقت مدیر در مسائل هستند که هر کدام در موفقیت او و مجموعه ی زیر نظر او ، نقش مهمی دارند . یکی از علل موفقیت حضرت امام (ره) به عنوان یک مدیر ، داشتن چنین ویژگی هایی بود . ایشان حقأ در مسائل دقیق و تیز بین بود . رعایت حقوق دیگران ، توجه به نکات زیر ، احترام به قانون و مسائلی از این قبیل ، همه از دقیق بودن حضرت امام (ره) حکایت می کند .

    نتیجه گیری

    در مورد مدیریت حضرت امام (ره) می توان گفت که پایه و اساس مدیریت ایشان و نیز ترسیم کننده ی مسیر و تعیین کننده مقصد ، اصول و مبانی اعتقادی وی بود . ایشان مقصدی جز مکتب نداشت . امام (ره) با مدیریت خود در عمل نشان داد که می توان بر مبنای ارزش های الهی ، الگو و طرح ارائه داد و مبتنی بر همان ارزش ها مدیریت کرد . برگ برنده و توان فوق العاده ی رهبری و مدیریت ایشان از همین ناحیه بود . ضامن موفقیت امام در حوزه ی مدیریت ، چیزی جز تزکیه ی نفس و خود سازی مکتبی نبود . مدیریت حضرت امام به عنوان نمونه ی بسیار مؤفق مدیریت می طلبد که الگوی مدیران قرار گیرد . مدیران می توانند با استفاده بیشتر از این الگو به خاطر داشتن نکات مثبت و قوت زیاد ، به مدیریت خود توان ببخشند . علاوه بر این ، الگو قرار دادن مدیریت امام ، به خاطر سادگی ویژه ی آ ن در دراز مدت ، از هزینه های کلان مدیریت های جامعه می کاهد و متقابلأ به بهره وری فزونی می بخشد . بالاتر از همه این که این گونه مدیریت می تواند موجب اتحاد و همدلی میان اعضای سازمان شود .

    منبع : مجله ی رشد مدیریت مدرسه  اردیبهشت 1387

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس