سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زیبایی دانشمند در عمل به دانشش است . [امام علی علیه السلام]
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
 RSS 
 Atom 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 43788
بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
........... درباره خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد
اگر تنها ترین تنهایان شدم باز هم خداهست و او جانشین همه نداشتنیهای من است اگر چه طوفان حادثه میورزدو سرنوشت تازیانه اش را بر پیکرم مینوازد و امید در باطلاق نیستی غرق میشود و سنگ سنگین سرنوشت بال ارزوهایم را میشکند ولی من همچنان امیدوارم و چشم به آینده میدوزم تا خداوند درهای موفقیت را به رویم بگشاید....... ایمیلRtshkr164@gmail.com

........... لوگوی خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
............. بایگانی.............
آموزشی
مذهبی
مهارتهای زندگی
روانشناسی

........... دوستان من ...........
نگاهی به تعلیم وتربیت
افت تحصیلی
بررسی علل و عوامل افت تحصیلی دانش ...
عوامل افت تحصیلی دانش آموزان است
روش های پیشگیری از افت تحصیلی
افت تحصیلی و کاهش شدید انگیزه ها به ...
افت تحصیلی درس ریاضی
بررسی پدیده اختلالات رفتاری در دانش ...
گروه های آموزشی استان اصفهان
تکلیف شب
مدرسه عالی شهید مطهری
دفتر مقام معظم دهبری
راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی

............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • مشارکت اولیا در فرایند تعلیم و تربیت - قسمت اول

  • نویسنده : رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد:: 87/6/3:: 8:18 عصر

    مقدمه

     

     

    مشارکت اولیا در فعالیت های آموزشی و پرورشی ، به رابطه مؤ ثر آن ها با مدارس بستگی دارد . مشارکت بخشی از فرایند تعلیم و تربیت را شکل می دهد ، بر نظام یاددهی – یادگیری تأ ثیرات قابل ملاحظه ای دارد و روند آموختن را متأ ثر می سازد ارتباط با مدرسه ، چنان چه با ظرافت و دقت همراه باشد ، به دانش آموزان کمک می کند اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و در فعالیت های یاد گیری مؤ فق تر عمل نمایند . به معلم یاری می دهد تا با ویژگی های رفتاری دانش آموزان آشناتر شود و ارتباطی مؤثر با آنان برقرار کند . به اولیا کمک می کند تا از عملکرد فرزندشان در مدرسه و در زمینه های آموزشی و پرورشی بیشتر آگاه شوند و به نظام کلی مدرسه کمک می کند تا با کاهش مسا ئل  مربوط به یادگیری و مشکلات انضباطی دانش آموزان ، محیطی سالم تر و مناسب تر برای فرایند آموزش و پرورش به وجود آورد .

    فرایند های مهم نظام آموزش و پرورش ، از جمله : اجتماعی شدن ،  فرهنگ آموزی و تکوین شخصیت ، از یکدیگر جدایی ناپذیرند . این فرایند ها ابتدا در خانه شکل می گیرند و سپس در آموزشگاه و غالبأ ، هم زمان با هم تقویت شده ، به وسیله ی سایر نهاد های اجتماعی ادامه پیدا می کنند . همکاری خانه و مدرسه در شکل گیری این فرایند ها منجر به تربیت فردی می شود که ضمن پایبندی به ارزش های جامعه و دفاع از آن ، با مسؤلیت پذیری از عهده ی وظایفی که برایش در نظر گرفته می شود ، به خوبی بر آید و وجودش در رشد و توسعه ی جامعه مفید و مؤثر باشد . در این نوشتار ، با بیان مفهوم ارتباط و چگونگی برقراری ارتباط مؤثر با مدارس و ضمن اشاره ای کوتاه به تارخچه و اهداف انجمن اولیا و مربیان ، به بررسی اهمیت و ضرورت مشارکت اولیا در فعالیت های آموزشی و پرورشی ، موانع مشارکت اولیا و اراءه برخی از راه کارهای افزایش مشارکت می پردازیم .

    مفهوم ارتباط

    ارتباط عبارت است از رابطه ی بین دو یا چند نفر ، به منظور انتقال اطلاعات . به عبارتی ، ارتباط ، نوعی فعالیت دو طرفه است که در آن تلاش می شود هدفی مشخص تحقق پیدا کند .

    ارتباط مؤثر ارتباطی است که از طریق آن شیوه ی نفوذ بر دیگران آزمایش شود . از طریق این نوع ارتباط ، توافق و تفاهم تقویت شده ، عملکرد های افراد ، با تلاش و کوشش بی دریغ و با عشق به عمل مطلوب ، همرا می گردد .

    چگونگی ارتباط مؤثر با مدارس

    برای برقراری ارتباط مؤثر با هر مجموعه ی سازمانی نیاز به شناخت اهداف ، وظایف و قوانین و مقررات حاکم بر آن مجموعه است . در آموزش و پرورش جامعه ی ما هدف های هر دوره ی تحصیلی ( ابتدائی ، راهنمائی تحصیلی و متوسطه ) به شکل کلی در زمینه های اعتقادی ، اخلاقی ، فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، علمی ، آموزشی و زیستی مشخص شده اند و در هر یک از زمینه ها اهداف عملیاتی تر شده ، همه ی کوشش ها و تلاش ها را در تدوین درس ها و چگونگی تدریس به خود اختصاص می دهند . اگرچه این هدف ها از تعداد بسیار زیاد بر خوردارند و تحقق هر یک از آن ها نیازمند تخصص ویژه در زمینه ی تعلیم و تربیت بوده ، برنامه ریزی های راهبردی و عملیاتی خاص را می طلبد ، ولی آگاهی اولیا از آن ها می تواند موجب ارتباط مؤثرشان با مدارس گردد .

     هم چنین برای دست یابی به این هدف ها ساختار های مختلفی تعریف شده اند ، مهم ترین آ نها مدارس می با شند که به طور مستقیم امر تعلیم و تربیت کودکان و نو جوانان را به عهده دارند . مدرسه ، اصلی ترین رکن تعلیم و تربیت شناخته شده است که با همکاری کلیه ی کا رکنان و با مشارکت دانش آموزان و اولیای آ نان زیر نظر مدیر مدرسه اداره می شود ( آیین نامه ی اجرایی مدارس ، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش ) .

    برای اداره ی مطلوب مدرسه ارکان و شوراها یی تعریف شده است که عبارتند از : 1 – مدیر مدرسه 2 – شورای مدرسه 3 – انجمن اولیا و مربیان 4 -  شورای معلمان 5 – شورای دانش آموزان .

    از جمله سا ختار های تعریف شده در آموزش و پرورش ، انجمن اولیا و مربیان است که نقش آن برقراری ارتباط بین خانه و مدرسه و ارتقای کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی می باشد . برای برقراری ارتباط مؤثر میان خانه ومدرسه ، شناخت اجمالی اولیا از انجمن اولیا و مربیان و مزایای مشارکت آن ها در قالب انجمن های مدارس ، امری ضروری است .

    آشنایی با انجمن اولیا و مربیان

    انجمن اولیا و مربیان که مهم ترین جایگاه ارتباط اولیا با مدرسه است ، در سال 1326 ، با نام « انجمن خانه و مدرسه » کار خود را آ غاز کرد. در آن زمان ، در 9 بند وظایفی برای انجمن تعیین گردید . در مرامنامه نیز انجمن به عنوان سازمانی غیر انتفاعی و غیر دولتی و بدون تعصبات مذهبی ، طبقاتی ، نژادی و سیاسی در نظر گرفته شد که صرفأ جنبه ی تربیتی و همگانی داشت . اگر چه تقریبأ همه ی اهداف انجمن خانه و مدرسه به جنبه های تربیتی ، از طریق برقراری ارتباط صحیح بین مدرسه و خانه ، توجه داشت ، ولی نگاه صرفأ مادی مدرس به مشارکت اولیا باعث فاصله گرفتن خانواده ها از مدارس شد . این موضوع به نوبه ی خود سبب گردید که مدارس ، مهم ترین پایگاه خود برای شناخت نیاز های روحی و روانی دانش آموزان ، یعنی خانواده را از دست بدهند و در نتیجه نسبت به تعلیم و تربیت آینده سازان جامعه از موفقیت کم تری برخوردار شوند . این مشکل و ضرورت های نظام آ موزش و پرورش موجب شد اساسنامه ی انجمن اولیا و مربیان در سال 1367 ، با اهداف رویکردی جدید به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد . در این اساسنامه نیز اهدافی هفت گانه برای انجمن در نظر گرفته شد . بر اساس تعریف ، انجمن مؤسسه ای قلمداد شد که زیر نظر مدیریتی منصوب شده توسط وزیر آموزش و پرورش ، با عنوان قاءم مقام وزیر و با بهره مندی از مشارکت و همیاری همه جانبه ی مردم به عرصه ی خدمات تربیتی می پردازد

    در نگاهی اجمالی به اهداف انجمن اولیا و مربیان در می یابیم که قانون گذار با توجه به ابعاد مختلف ارتباط بین خانه و مدرسه ، تربیت صحیح و اصولی کودکان ، نوجوانان و جوانان را مطابق با فرهنگ و نیاز های جامعه ی اسلامی ، مد نظر داشته و خانواده را به عنوان یکی از ارکان تربیت صحیح فرزندان محسوب کرده است . بنابراین ، دست یابی به اهداف یاد شده تنها در سایه ی مشارکت گسترده و عمیق اولیای دانش آموزان در تعلیم و تربیت امکان پذیر است . به عبارتی ، همه ی اولیا باید در امور مدرسه مشارکت فعالانه داشته باشند و با هماهنگی  میان خانه و مدرسه در رفع نیاز های جسمی و روحی و روانی دانش آموزان مؤثر واقع شوند . برای ایجاد چنین مشارکتی باید شناخت نسبتأ بالایی از ضرورت ، موانع و مشکلات پیش روی مشارکت اولیا و مربیان وجود داشته باشد .

    ضرورت مشارکت اولیا در امور مدرسه

    نظام مشارکت ، عاملی برای در هم شکستن موانع رشد و پیشرفت و ایجاد فضایی مناسب برای انس و همدلی و اتفاق نظر اولیا و مربیان است و با ایجاد محیطی گرم و صمیمی برای دست یابی به خواست های مشترک خانه و مدرسه ، که همانا تربیت صحیح نسل آینده می باشد ، تلاش و کوشش داوطلبانه و همگانی را به همراه می آ ورد . حضرت علی (ع) می فرمایند : « اندیشه ی مردان را به هم بیفزا و آن را که نزدیک تر به صواب و دورتر از شک و شبهه است ، برگزین . هر آن که به رأ ی حود متکی شد ، خویشتن را به خطر افکنده و هر کس برای اندیشه های تاب آغوش گشود ، موارد خطا را خواهد شناخت .»

    امام خمینی (ره) در زمینه ی رابطه ی اولیا و مربیان می گویند : « مادران و پدران توجه داشته باشند که آنان از همه کس مؤثرتر برای نجات فرزندانشان از گرداب جهل و فساد می باشند . به همین جهت دلسوزانه و متعهدانه با اساتید فرزندانشان در تماس باشند و آنان را در این امر یاری نمایند و از آنان یاری بگیرند . امیدوارم این نونهالان ، استقلال فرهنگی ، سیاسیب و نظام فردای ما را تأمین کنند و ما را از شر ابر قدرت ها نجات دهند و پایه گذار جهان سوم راستین با شند . » ( پیام حضرت امام خمینی به مناسبت آغاز سال تحصیلی مهر 1361) .

    یاری رساندن اولیا به مدرسه و یاری گرفتن آن ها از مربیان ، تأ ثیر مستقیم بر میزان یادگیری مباحث علمی – فرهنگی و به کار گیری آن ها در زندگی اجتماعی کودکان ، نوجوانان و جوانان خواهد داشت . مدرسه می تواند با اطلاعاتی که از والدین درباره ی فرزطندشان می کند ، با وضعیت روحی و جسمی دانش آموز آشنا شود و رفتار مناسب را نسبت به او در پیش گیرد و در مسیر فرهنگ و تاریخ جامعه قدم بردارد ، دانش اموز را با مزایای عاطفه ، مهر و محبت آشنا سازد و یکدلی ، یکرنگی ، صداقت ، صمیمیت ، مردم داری و سایر فضایل اخلاقی را در او ایجاد کرده ، تحکیم بخشد و در صورت نیاز با سایر ارگان ها و نهاد های تربیتی جامعه در جهت رشد و تکامل بیش تر دانش آموزان همکاری کند . یاری گرفتن اولیا از مدرسه نیز موجب شناخت بیش تر آن ها از توان علمی – آموزشی و وضعیت تربیتی فرزندانشان می گرد د و با برقراری ارتباط آگاهانه با مدرسه اقدامات لازم را در جهت رشد و کمال آنان انجام می دهند . این یاری گرفتن ها موجب تعامل بیش تر میان اولیا و مربیان می گردد و باعث می شود شناخت و درک عمیق تری نسبت به یکدیگر و روش های تربسیتی حاکم بر خانه و مدرسه پیدا کنند و هماهنگ تر عمل نمایند .

    نا هماهنگی میان روش های تربیتی خانه و مدرسه برای کودکان ، نوجوانان و جوانان تبعات منفی به همراه دارد . این موضوع موجب دو گانگی و شاید چند گانگی شخصیت آ نها می گردد . آ نان باید در خانه به خواست ها و تمایلات والدین توجه داشته باشند تا بتوانند حمایت آ ن ها را کسب کنند و در مدرسه نیز سعی کنند خود را در چهار چوب قوانین و مقررات مدرسه و خواست های مربیان قرار دهند . در این وضعیت دانش آموز دچار نوعی سر در گمی شده ، نمی داند کدام یک از دو  نهاد تربیتی درست عمل می کنند . بدین ترتیب نقش سلیر عوامل تأثیر گذار بر شخصیت او ، از قبیل گروه همسالان ، تلویزیون ، ماهواره ، اینترنت و ... پر رنگ تر می شود و او را به سویی خواهند کشاند که می خواهند .

    تعامل اولیا با مدرسه همه ی فعالیت ها ی دانش آموز را تحت الشعاع قرار خواهد داد . وقتی پدر یا مادری به مدرسه مراجعه می کند فرزندش احساس غرور و سر بلندی می نماید و نیز خود را مقید به رفتار های پسندیده می سازد . او احساس می کند والدینش به او و مربیان مدرسه احترام گذاشته اند ، در نتیجه او نیز برای مدرسه و معلمانش احترام قائل خواهد شد . نوعی روحیه ی اجتماعی پیدا می کند و نسبت به جامعه و مسائل مربوط به آن احساس مسؤلیت می نماید . دانش آموزان تا اندازه ای مدرسه را شبیه خانه و خانه را شبیه مدرسه می دانند ، حال چنانچه انتظارات ایهن دو از دانش آموز شبیه به هم و رفتارشان در یک جهت باشد ، بهترین وضعیت برای تربیت صحیح آینده سازان جامعه رقم می خورد . به طور خلاصه مزایای مشارکت اولیا در امور مدرسه عبارتند از :

    -         تأ کیدی است بر شأن و منزلت انسان ها .

    -         موجب خود کنترلی دانش آموز می گردد .

    -         دل و ذهن اولیا را نسبت به مدرسه ، به زبانشان پیوند می دهد .

    -         موجب افزایش هماهنگی و همکاری خانه و مدرسه می گردد .

    -         موجب تحکیم شخصیت سالم در اولیا و مربیان می شود .

    -         روابط واقع بینانه میان اولیا و مربیان گسترش می یابد .

    -         دانش آموزان در یاد گیری مطالب درسی احساس مسؤلیت بیش تری می کنند .

    -         مدرسه راحت تر اداره می شود .

    -         وقت مربیان آزاد تر می شود ( به جای پرداختن به کنترل دانش آموزان ، به برنامه ریزی و هدایت مدرسه اهتمام می ورزند ) .

    مزایای فوق و ده ها مزایای دیگر مشارکت اولیا در امور مدرسه ، نهایتأ منجر به بهبود شرایط آموزشی ، فرهنگی و اجتماعی می شود که این امر حال و آینده ی جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد .

     



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس