سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و انس پسر مالک را نزد طلحه و زبیر به بصره فرستاد تا آنان را حدیثى به یاد آرد که از رسول خدا ( ص ) شنیده بود . انس از رساندن پیام سر برتافت و چون بازگشت گفت : « فراموش کردم . » امام فرمود : ] اگر دروغ میگویى خدایت به سپیدى درخشان گرفتار گرداند که عمامه آن نپوشاند [ یعنى بیمارى برص . از آن پس انس را در چهره برص پدید گردید و کس جز با نقاب او را ندید . ] [نهج البلاغه]
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
 RSS 
 Atom 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 43790
بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 0
........... درباره خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد
اگر تنها ترین تنهایان شدم باز هم خداهست و او جانشین همه نداشتنیهای من است اگر چه طوفان حادثه میورزدو سرنوشت تازیانه اش را بر پیکرم مینوازد و امید در باطلاق نیستی غرق میشود و سنگ سنگین سرنوشت بال ارزوهایم را میشکند ولی من همچنان امیدوارم و چشم به آینده میدوزم تا خداوند درهای موفقیت را به رویم بگشاید....... ایمیلRtshkr164@gmail.com

........... لوگوی خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
............. بایگانی.............
آموزشی
مذهبی
مهارتهای زندگی
روانشناسی

........... دوستان من ...........
نگاهی به تعلیم وتربیت
افت تحصیلی
بررسی علل و عوامل افت تحصیلی دانش ...
عوامل افت تحصیلی دانش آموزان است
روش های پیشگیری از افت تحصیلی
افت تحصیلی و کاهش شدید انگیزه ها به ...
افت تحصیلی درس ریاضی
بررسی پدیده اختلالات رفتاری در دانش ...
گروه های آموزشی استان اصفهان
تکلیف شب
مدرسه عالی شهید مطهری
دفتر مقام معظم دهبری
راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی

............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • فناوری و اطلاعات و رویکرد آموزش مجازی

  • نویسنده : رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد:: 87/5/25:: 7:56 عصر

    آموزش مجازی

    آموزشی است که روی اینترنت و به وسیله ی رایانه صورت می گیرد . استفاده از اینترنت به عنوان ابزار مهمی در آموزش ، به سرعت در حال گسترش است . اجرای فناوری های جدید در آموزش و پرورش ، اشکال غنی و جدید ی در فرایند یاددهی – یاد گیری ایجاد کرده است و دامنه ی آن از گنجاندن فناوری وب در درسهای حضوری گرفته تا ایجاد دوره های یاد گیری از را ه دور ، گسترده شده است .

    امروزه آن چه بیش از همه در مراکز آموزشی کشور مشاهده می شود ، ضرورت دستیابی به آموزشی است که تمام سنین و همه ی افراد بتوانند از آن استفاده کنند . آموزش مجازی می تواند این امکان را فراهم کند . در این نوع آموزش ، به طور کلی هر اندازه هدف های آموزشی از پیش تعیین شده ، واضح تر ، واقعی تر و نزدیکتر به بازده آموزشی تعریف شده باشند ، به همان نسبت فعالیت های یادگیری نیز مؤ ثر تر و مفید تر خواهد بود .

    تفاوت تدریس معلم محور و تدریس مجازی

    تدریس معلم محور ، آموزشی ساختار یافته ، منظم و مهارت مدار برای گروهی معین است . در این رویکرد آموزشی ، معلم بیشترین نقش را در سازمان دهی و هماهنگ کردن فعایت های آموزشی دارد ؛ فعالیت هایی چون تعیین و تحلیل مهارتها ، هدف ها ، محتوا ، چگونگی نمایش مهارت و ارائه ی اطلاعات و تمرین هایی که برای کسب مهارت لازم هستند . اگر چه برای فعالیت های مشترک معلم و دانش آموز در زمینه های گوناگون ، فرصت هایی وجود دارد ، اساسأ این نوع آموزش معلم مدار است .

    در تدریس مجازی ، دانش آموزان بر اسا س برنامه ی درسی که در اختیار آنان قرار دارد ، شخصأ مطالعه می کنند و گام به گام پیش می روند . آموزش مجازی ، تدریسی دانش آموز محور است ، زیرا در این رویکرد ، فعالیت اصلی در فرایند تدریس ، بر عهده ی دانش آموزان است . معلم برای دست یابی دانش آموزان به هدف های آموزشی ، به هیچ وجه شخصأ به انتقال اطلاعات نمی پردازد ،د بلکه برنامه های درسی و فعالیت های آموزشی را به گونه ای سازمان دهی و طراحی می کند که دانش آموزان بتوانند به صورت خود گردان به مطالعه و یاد گیری بپردازند . این روش ، روشی انعطاف پذیر است که در آن به نیاز ها و توانایی های دانش آموزان توجه زیادی می شود .

    در کل ، هدف نهایی این نیست که تدریس مجازی جایگزین تدریس سنتی شود و یا اینکه آموزش مرسوم و سنتی به آموزش مجازی تبدیل شود . در واقع ، استفاده از امکانات برای بهبود یاددهی – یادگیری بیشتر مد نظر است ، نه جایگزین کردن روشهای جدید.

    کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات

    امروزه آ موزشی که با نیاز های افراد و جامعه متناسب و هماهنگ باشد ، بسیار مهم است . دنیای امروز با شبکه های اطلاعاتی به هم پیوند خورده است و دیگر نمی توان مانند گذشته به امر آموزش نگاه کرد . با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ، در جامعه و در نظام آموزشی ، نوعی محیط یاددهی – یادگیری فراهم خواهد شد که در آن همه ی فراگیران با خلاقیت ذهنی و تفکر منطقی ، برای به کار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور کسب دانش و پرورش مهارت های مورد نیاز در جهت رسیدن به آرمان های شخصی ، تحقق هدف های آموزشی و مشارکت فعال در جامعه ی مبتنی بر دانش اطلاعات ، توانایی لازم را داشته باشد .

    برای تغییر روش های سنتی و تکراری ، معلمان باید از توانایی های لازم برای استفاده مؤ ثر از فناوری اطلاعات و ارتباطات برخوردار باشند و با علاقه و انگیزه آن را پی گیری کنند . در واقع ، معلمان نیاز دارند که برای بهبود فرایند یاددهی – یادگیری در کلاس درس ، تحقیق کنند . از این رو ، با استفاده از فناوری های اطلاعاتی می توانند ، به امر تحقیق و پژوهش بپردازند .

    فناوری اطلاعات و ارتباطات ، به مثابه بخشی از فرایند یادگیری ، به سه شکل به کار می رود : هدف ، رسانه ، و ابزاری که غالبأ برای سازمان و مدیریت در مدرسه ها مورد استفاده قرار می گیرد . کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش به صورت یک هدف ، به یادگیری فناوری اطلاعات اشاره دارد و عمدتأ به صورت دری های خاصی از قبیل آموزش رایانه یا انفورماتیک ، سازمان می یابد . فناوری اطلاعات و ارتباطات به مثابه ای برای تدریس و یادگیری نیز هست . رسانه ای که از طریق آن معلمان می توانند تدریس کنند و فراگیرندگان یاد بگیرند . به علاوه ، معلم ممکن است به عنوان بخشی از محیط نرم افزاری یا ابزار فردی و برای تحقق هدف های آموزشی ، از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده ی ابزاری کند ، بدون اینکهدانش آموزان را ببیند یا احساس کند . فناوری اطلاعات و ارتباطات به مثابه رسانه ، به اشکال گوناگون ظاهر می شود ؛ اشکالی مانند تمرین های علمی ، شبیه سازی ، تدریس خصوصی ، نظام های یادگیری انفرادی ، تهیه و تدوین آزمون و ...

    پژوهش ها نشان داده است ، هنگامی که معلم و دانش آموز هر دو از فناوری اطلاعاتی به عنوان نوعی رسانه یا ابزار اشتراکی و ارتباطی استفاده می کنند ، بهترین نتایج ممکن به دست می آید [ هیوس و همکاران ، 1998 ] .

    نتیجه گیری

    نظام آموزشی همواره ، با چالش هایی مواجه است که افراد را برای جامعه ی اطلاعاتی آماده کند و یکی از مهم ترین هدف های آ ن، دسترسی به اطلاعات است . در شرایط فعلی ، دسترسی برابر و آزاد به آموزش و پرورش ، برای هر شخص ، تقریبأ غیر ممکن است . بنابراین ، می توان نتیجه گرفت که دسترسی برابر به آموزش و پرورش ، در آینده ی نزدیک ، چالش های متعددی برای نظام آموزشی جامعه ایجاد می کند .

    اگر تعادل جدیدی بین روش های معلم محوری و دانش آموز محوری برای تدوین فرایند یادگیری مورد نیاز باشد ، فناوری اطلاعات و ارتباطات به مثابه ابزاری برای ایجاد تغییرات اساسی به منظور تکامل جامعه ، کاربرد خواهد داشت . هم چنین ، فناوری اطلاعات و ارتباطات به منزله ی حمایتی در فرایند یاد گیری ، راه حل های جدیدی برای مقابله با چا لش هایی که تعلیم و تربیت با آن روبرو می شود ، ارائه خواهد داد . اداره ی حجم زیادی از اطلاعات ، طراحی راهبرد های یاد گیری برای تسهیل یادگیری اثر بخش و اطمینان یافتن از این که همه ی شهروندان در انتخاب و کار کردن با اطلاعات ماهرند ، از جمله کاربردهای ICT  در نظام آموزشی است .

    امروزه علوم و دانش بشری به حدی است که هیچ کس نمی تواند ادعا کند بر همه ی آن ها تسلط دارد . از این رو ، بدیهی است که هیچ معلمی به آن اندازه آگاه و دانا نیست که پاسخ همه ی سؤ الات فراگیرندگان خود را بداند تا بتواند همه ی نیاز های اطلاعاتی آن ها را برآورده کند ، در حالی که همین معلم می تواند ، با شناخت و آگاهی از پایگاههای اطلاعاتی ، با دنیائی از علوم و دانش بشری مرتبط باشد و علاوه بر دسترسی به آن ها ، هم چنین ، معلمان باید به دانش آموزان کمک کنند تا به یادگیری فناوری های جدید ، اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری ، سازمان دهی ، و تجزیه و تحلیل کنند و نسبت به کیفیت و منبع کسب اطلاعات ، با تفکر انتقادی برخورد کنند . به عبارت دیگر ، از توانائی رسانه ای بودن فناوری اطلاعات و ارتباطات ، به بهترین وجه ممکن بهره بگیرند . فناوری اطلاعات و ارتباطات ، فواید بسیاری برای یادگیرنده و معلم در بر خواهد داشت . این فواید شامل : منابع یادگیری مشارکتی ، فضای یاد گیری مشارکتی ، ترویج و ارتقای یاد گیری جمعی ، و حرکت به سمت یادگیری مستقل و خود گردان است . زمانی که موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدرسه ها مطرح می شود ، تو سعه ی مهارت های معلمان در استفاده از فناوری اطلاعات ، به مثابه یکی از عوامل مهم برنامه ، مورد توجه قرار می گیرد .

    مدرسه های مؤ فق در زمینه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات ، مدرسه هایی هستند که فراتر از فناوری ، مسیری را تعیین و طراحی می کنند که از طریق آن ، یادگیری بهبود می یابد ، تفکر خلاق ایجاد می شود ، مدیران به دانش اثر بخش دسترسی می یابند . سواد اطلاعاتی ارتقاء می  یابد ، گروه های کاری تشکیل می شوند و خود ارزیابی و خود کنترلی جایگزین ارزیابی سنتی می شود .

    دانش آموزان و معلمان در استفاده از فناوری اطلاعات و ازتباطات فرصت می یابند تا درباره ی سبک های یادگیری مورد علاقه ی خود و مسیر های متفاوت ، به بررسی و آزمایش بپردازند . ادغام فناوری  اطلاعات و ارتباطات در برنامه ی درسی برای تقویت یادگیری و مدیریت آن ،موجب می شود که معلمان چگونگی تغییر در روش تدریس خود و هم چنین یادگیری دانش آموزان را درک کنند .

    منبع : تکنولوژی آموزشی رشد اردیبهشت ماه 1387



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس