سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از ابلهى است پیش از توانا بودن شتابیدن ، و پس از فرصت داشتن درنگ ورزیدن . [نهج البلاغه]
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
 RSS 
 Atom 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 43813
بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 24
........... درباره خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد
اگر تنها ترین تنهایان شدم باز هم خداهست و او جانشین همه نداشتنیهای من است اگر چه طوفان حادثه میورزدو سرنوشت تازیانه اش را بر پیکرم مینوازد و امید در باطلاق نیستی غرق میشود و سنگ سنگین سرنوشت بال ارزوهایم را میشکند ولی من همچنان امیدوارم و چشم به آینده میدوزم تا خداوند درهای موفقیت را به رویم بگشاید....... ایمیلRtshkr164@gmail.com

........... لوگوی خودم ...........
قلم دانشهای نوین تربیت وپرورش
............. بایگانی.............
آموزشی
مذهبی
مهارتهای زندگی
روانشناسی

........... دوستان من ...........
نگاهی به تعلیم وتربیت
افت تحصیلی
بررسی علل و عوامل افت تحصیلی دانش ...
عوامل افت تحصیلی دانش آموزان است
روش های پیشگیری از افت تحصیلی
افت تحصیلی و کاهش شدید انگیزه ها به ...
افت تحصیلی درس ریاضی
بررسی پدیده اختلالات رفتاری در دانش ...
گروه های آموزشی استان اصفهان
تکلیف شب
مدرسه عالی شهید مطهری
دفتر مقام معظم دهبری
راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی

............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • مشاجره ی فرزندان در خانواده

  • نویسنده : رویا تشکری ایرانی زاده -ناحیه2مشهد:: 87/4/18:: 8:14 عصر

    چرا بچه ها با هم نزاع می کنند درخانواده ؟

    عوامل مختلف باعث نزاع بچه ها می شود . بچه ها در خانواده تا اندازه ای نسبت به یکدیگر احساس حسادت و رقابت می کنند و این می تواند به جر و بحث و منازعه بین آنان منجر شود . اما بعضا عوامل دیگر نیز ممکن است در نزاع بچه ها تا ثیر گذار بوده ،یا موجب شدت آن شود . این عوامل عبارتند از :

    -         نیازهای رشد

    به شکل طبیعی تغییر نیازها ، اضطراب ها و شکل گیری هویت در کودکان در نحوه ی ارتباط انها با دیگران مؤثر است . برای مثال ، کودکان نوپا معمولا مراقب اسباب بازی ها و سایر وسایلشان اند و یاد می گیرند چگونه از آنها مواظبت کنند . از این رو اگر خواهر یا برادرشان ، اسباب بازی شان را بگیرد ، آنها ممکن است با پخاشگری واکنش نشان دهند . بچه های مدرسه ای اغلب طرفدار عدالت و انصاف اند و ممکن است رفتار متفاوت والدین با فرزندان در سنین مختلف برایشان قابل درک نباشد یا احساس کنند یکی از بچه ها بیش تر مورد توجه است . از طرف دیگر نوجوانان احساس هویت و استقلال در حال شکل گیری است و ممکن است با سپردن مسئولیت ها ی خانه به آنها ، از جمله مراقبت از خواهر یا برادر کوچکشان و حتی گپ زدن با  آنها ، خشمگین شوند . همه ی این عوامل می تواند در چگونگی نزاع بین بچه ها تاثیر بگذارد .

    -         خاق و خوی افراد

    خلق و خوی فرزندان شما ( شامل روحیه ، امادگی و سازگاری ) و ویژگی های شخصیتی منحصر به فردشان ، نقشی مهم در نحوه ی کنار آمدن آنها با یکدیگر بازی می کند . به عنوان مثال ، اگر یکی از بچه ها بیشتر عادت دارد بخوابد و دیگری مرتبا وراجی می کند ، ممکن است اغلب با هم درگیر شوند . به همین نحو ، بچهای که بیشتر به والدینش می چسبد و در صدد جلب محبت آنهاست ، ممکن است توسط خواهر یا برادرانش که این صحنه را مشاهده می کنند و دوست دارند به آنها نیز به همان اندازه توجه شود ، مورد آزار و اذیت قرار گیرند .

    -         نیازهای ویژه / بچه های بیمار

    گاه کودکی به علت بیماری یا مشکلات یاد گیری و عاطفی ، به توجه بیشتر والدین نیاز مند است . این موضوع ممکن است موجب حساسیت سایر فرزندان شده ، به گونه ای عمل کنند که آنها نیز مورد توجه قرار گیرند یا نگران خواهر یا برادر خود شوند .

    -         نقش الگوها

    شیوه ای که والدین برای حل مسائل و نا سازگاری های زندگی خود از آن استفاده می کنند ، الگویی قوی برای فرزندان آنهاست . از این رو ، اگر شما و همسرتان مشکلات را با شیوه ای محترمانه و سازنده – نه پرخاشگرانه – حل کنید ، احتمال اینکه فرزندانتان نیز از این راه کارها هنگام درگیری با یکدیگر استفاده کنند ، افزایش می یابد . اما اگر فرزندتان ببیند که شما به شکل معمول از دادزدن ، کوبیدن محکم درها و مشاجره با صدای بلند ، هنگام بروز مشکلات استفاده می کنید ، احتمالا آنها نیز همین عادت بد را خواهند آموخت .

    -         وقتی نزاع بچه ها شروع می شود چه می توان کرد ؟

    -         گرچه درگیری بین خواهران و برادران ممکن است امری عادی باشد ، قطعا برای خانواده پدیده ای آزار دهنده است و تحمل آن نیز حدی دارد . از این رو وقتی نزاع آغاز می شود چه باید کرد ؟

    هرگاه که ممکن است ، دخالت نکنید . زمانی وارد عمل شوید که خطر آسیب بدنی وجود دارد . مداخله همیشگی شما مشکلات دیگری به همراه دارد . بچه ها ممکن است به جای آن یاد بگیرند چگونه مسائل خودشان را حل کنند ، تا منتظر شما شوند که آنها را از هم جدا کنید . همچنین ممکن است یکی از فرزندان تصور کند فرزند دیگر مورد حمایت شماست ، که این امر موجب رنجش بیشتر او می شود . به همین نحو کودکان مورد حمایت نیز ممکن است احساس کنند که همیشه راه گریز وجود دارد ، زیرا والدین حامی آن ها هستند .

    اگر شما نگران نوع محاوره یا واژه های مورد استفاده ی کودکان هستید ، بهتر است به آن ها آموزش دهید تا احساسات خود را با الفاظ مناسب بیان کنند . این امر با مداخله و جدا کردن بچه ها از یکدیگر متفاوت است . حتی کودکان را تشویق کنید تا خود مشکلاتشان را حل کنند و اگر مجبو ر به مداخاه شدید ، سعی کنید مشکلات را با کمک فرزندان و نه برای آنها ، حل نمایید .

    وقتی در نزاع بچه ها مداخله می کنید ، گام های زیر را در نظر بگیرید :

     

    *    گاه بهترین راه حل ، ایجاد وقفه ای کوتاه در نزاع آنهاست ، به جای اینکه فورا مسائل مطرح شوند ، زیرا این امر می تواند به جنگ دوباره منجر شو د . اگر شما می خواهید این یادگیری را تجربه کنید ، باید منتظر شوید تا هیجانات فروکش کنند .

    *    اصرار زیاد برای پیدا کردن مقصر نداشته باشید ، که این امر می تواند موجب نزاع مجدد شود . هر کدام از بچه ها تا حدی مقصرند .

    *    سپس سعی کنید تا موقعیت برد – برد فراهم کنید ، به طوری که هر یک از بچه ها تا اندازه ای سود ببرند . برای مثال ، وقتی هر دو بچه یک اسباب بازی را می خواهند ، شاید بهتر باشد که هر دو با آن بازی کنند . یادتان باشد وقتی بچه ها خود از عهده ی حل نزاعشان بر می ایند ، مهارت های مهم دیگری را نیز یاد می گیرند که می توانند در زندگی از آن ها استفاده کنند . برای مثال ، نحوه ی ارزش گذاری به دیدگاه های دیگران ، چگونگی سازش و گفت و گو در خانواده و روش کنترل تکانه های پرخاشگرانه

    به بچه ها کمک کنید تا با هم سازگاری کنند

     رهنمودهای سادهای کهشما با به کارگیری آنها میتوانید از نزاع فرزندانتان جلوگیری کنید ؛ عبارتند از :

    ·        برای رفتار پسندیده قانون وضع کنید . به بچه ها بگوئید دشنام ندهند ، نام بر روی هم نگذارند ، داد نکشند  و در را محکم به هم نزنند . از آنها بخواهید بر اساس قانون عمل کنند و برای شکستن آن پیامد مشخص کنید . این به بچه ها می آموزذ که صرف نظر از موقعیت یا عوامل ایجاد کننده ی نزاع ، آنها مسئول اعمالشان اند و از هر کوششی برای بحث در باره ی حق با کیست ، اجتناب کنید .

    ·        اجازه ندهید فرزندانتان فکر کنند که همه چیز و همیشه باید عادلانه تقسیم شود . گاه نیاز یک کودک بیش از دیگری است .

    ·        به نیازها و علائق هر یک از فرزندان مستقیما توجه کنید . برای مثال ، اگر یکی از انها قدم زدن در بیرون از منزل را دوست دارد ، شما نیز با او به گردش یا به پارک بروید و اگر کودک دیگر به مطالعه علاقه مند است ، برایش وقت بگذارید .

    ·        اطمینان پیدا کنید که بچه ها فرصت و زمان کافی برای انجام کارهای شخصی ، برای بازی با اسباب بازی ها یشان و بازی با دوستانشان را بدون مزاحمت خواهر یا برادرشان در اختیار دارند و می توانند از فعالیت های مورد علاقه شان ، بدون این که خواهر یا برادرشان را نیز سهیم کنند ، لذت ببرند .

    ·        به فرزندانتان بگویید و عملا نشان دهید که به هر چه دوستدارند نخواهند رسید .

    ·        بگذارید فرزندانتان بدانند آن ها مهم و مورد نیازند و احتیاجات آن ها براورده خواهد شد .

    ·        به اتفاق اعضای خانواده به گردش بروید . خواه به سینما می روید یا در یک مسابقه شرکت می کنید ، شیوه ی دوستانه ای برای فرزندانتان ایجاد کنید که در کنار هم باشند و با هم ارتباط برقرار کنند . این می تواند به کاهش تنش بین آن ها منجر شود و مانع از دخالت شما گردد . از ان جا که بسیاری از بچه ها برای جلب توجه والدین با هم نزاع می کنند ، تفریحات خانوادگی می تواند به کاهش تعارضات کمک نماید .

    ·        اگر فرزندانتان بیش از حد بر سر یک موضوع با هم نزاع می کنند ( مثل بازی های ویدئویی ) ، برنامه ای برای استفاده از این وسا یل ،  توسط هر یک از بچه ها در طول هفته ، تنظیم کنید .

    ·        اگرجنگ  بین بچه های دبستانی زیاد است ، نشست های خانوادگی هفتگی برگزار کنید که در ان قوانین مربوط به نزاع تکرار شده ، موفقیت های قبای در زمینه ی کاهش تعارضات مرور گردد . برنامه ای تنظیم کنید که در آن بچه ها برای شرکت در فعالیت های خانوا دگی و همکاری برای پایان درگیری ها امتیاز می گیرند .

    ·        گاه کودکان نیاز به فرصتی دارند که تنها و به دور از جمع خانواده باشند . سعی کنید گهگاه برای هر کدام ، فعالیت یا سرگرمی جدا گا نه در نظر بگیرید . هنگامی که کودکی سرگرم فعالیت مورد علا قه اش شد ، توجه خود را به کودک دیکر معطوف نمایید .

    ·        یادتان باشد که گاه کودکان برای جلب توجه والدین با هم نزاع می کنند . در این گونه موارد ، به آن ها توجه نکنید تا مشوق نزاع ا ن ها از بین برود . وقتی حال و حوصله ی بچه ها را ندارید ، کار رسیدگی به نزاعشان را به والد دیگر واگذار کنید که ممکن است در آن لحظه صبر و حوصله اش بیش تر باشد .

    منبع : مجله ی پیوند  فروردین و اردیبهشت 1387



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس